Heuvelsysteem Kijfhoek volledig vernieuwd

De komende jaren is er werk aan de winkel. Het heuvelsysteem op Kijfhoek wordt vervangen en er komen twee extra calamiteitenwegen om het terrein beter bereikbaar te maken voor hulpverleningsdiensten. Er zijn veel stakeholders, de belangen zijn groot en de operationele werkzaamheden moeten gewoon doorgaan. Het lijkt bijna onmogelijk: met zoveel partijen op één plek samenwerken én maximale veiligheid behalen. ‘En toch is dat precies waar wij voor gaan’, zeggen projectmanagers Perry Vrisekoop (Siemens Mobility B.V.) en Alex van Gilst (Movares).

Perry Vrisekoop en Alex van Gilst

Compleet gemoderniseerd heuvelsysteem

Emplacement Kijfhoek, tussen Barendrecht en Zwijndrecht, is een belangrijk knooppunt voor het spoorgoederenvervoer. Het 50 hectare grote gebied is met 43 sporen, 14 aankomstsporen, 12 opstelsporen en 5 vertreksporen een belangrijke schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. Per dag komen er 700 tot 800 wagons door Kijfhoek. Een geautomatiseerd heuvelsysteem controleert het rangeerproces door wissels, railremmen, heuvellocomotieven en een ontruim/bijdruksysteem zo de besturen dat de wagons met gecontroleerde snelheid op het juiste verdeelspoor komen. Dit heuvelsysteem is aan het eind van zijn technische levensduur en wordt volledig gemoderniseerd.

Synergie

Het heuvelsysteem moet gedurende 15 jaar, met een optie tot 2 x 2 jaar verlenging, voldoen aan de door ProRail gestelde functionele en RAMS-eisen. Siemens vernieuwt het elektronische deel, waaronder computers en sensoren en de mechanische componenten zoals railremmen en het bijdruksysteem. Vrisekoop: ‘Movares kent de ProRail-organisatie als geen ander, kent alle richtlijnen en voorwaarden waar de systemen aan moeten voldoen. Wij hebben Movares gevraagd ons te ondersteunen bij het ontwerp van de bovenbouw (alignement), raakvlakmanagement, RAM en Safety, milieu en vergunningen, Veiligheid & Gezondheid en het toezichthouden. De synergie is waar het om draait: wij hebben de technische expertise, Movares kent de klant. Onze organisaties vullen elkaar prima aan.’

‘Movares kent de ProRail-organisatie als geen ander, kent alle richtlijnen en voorwaarden waar de systemen aan moeten voldoen.'

Perry Vrisekoop


projectmanager Siemens Mobility B.V.

Militaire precisie

Vrisekoop: ‘ProRail wil een 1-op-1 vervanging van het huidige systeem. De proceseisen zijn de afgelopen decennia flink verscherpt en we willen absoluut geen risico lopen op het gebied van V&G. Ook de aspecteisen rond RAMS zijn zo streng dat we alle onderdelen van het heuvelsysteem vervangen door nieuwe materialen. Technisch is het niet heel complex, de uitdaging zit ‘m vooral in het proces.’ Van Gilst vult aan: ‘Er gebeurt zo ontzettend veel gelijktijdig. Spoor, baan, ballast, techniek; al die werkzaamheden worden op één plek uitgevoerd terwijl de operatie gewoon doorgaat en ook het onderhoud en de hulpdiensten erbij moeten kunnen.’ ‘Daar is een planning met militaire precisie voor nodig’, zegt Vrisekoop. ‘We hebben aannemer Strukton, Movares en ons expertisecentrum in Duitsland hard nodig om op detailniveau te plannen. Er zijn enorm veel afhankelijkheden, denk aan vergunningen, kabels en leidingen, vrijgaves, treinvrije periodes… die maken het uitdagend.’

Open en transparant

‘In ons technische wereldje gaat het vanzelfsprekend om de techniek. Ik heb niet eerder meegemaakt dat er zoveel aandacht is voor de ‘zachte kant’’, vertelt Vrisekoop. ‘Ik zie zeker de meerwaarde daarvan. Door regelmatig met elkaar om tafel te gaan om te bespreken hoe het proces loopt, hoe de samenwerking is, heel open en transparant, voorkom je wrijvingen en kun je snel bijschakelen als dat nodig is. De eerste schop gaat in 2023 de grond in en in 2024 moet het systeem volledig opgeleverd zijn. Je hebt een heel scala aan competenties nodig in dit project die in beperkte tijd samen moeten werken. Goede samenwerking is dan echt cruciaal.’


Delen mag