DEN HAAG MOERWIJK
Werk aan de winkel voor OV-knoop Moerwijk
Trein, tram, bus, voetganger, fiets en auto… alle vervoersmodaliteiten komen samen in het drukke stationsgebied Den Haag Moerwijk met de opvallende oranje trappenhuizen. Het is er onoverzichtelijk, er is achterstallig onderhoud en in de avonduren voelen mensen zich onveilig. Hoe transformeer je zo’n gebied in een prettig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk OV-knooppunt?
Elke 7,5 minuten een Sprinter
‘De OV-knoop functioneert nu niet goed’, zegt projectleider Sjoerd Krijnen van gemeente Den Haag. ‘De stationsomgeving is druk en onoverzichtelijk. Het station zelf trekt weinig gebruikers aan en wordt door reizigers en omwonenden laag gewaardeerd. Het OV is niet goed genoeg op elkaar aangesloten, fietsen staan schots en scheef geparkeerd, de trambaan en autoweg vormen barrières in het gebied en de bushalte aan de Moerwijk-zijde is moeilijk vindbaar en slecht te bereiken; mensen moeten vanuit het station twee keer oversteken om bij deze bushalte te komen. Genoeg te verbeteren dus! Daarbij komt dat het station aan de ‘Oude Lijn’ ligt, het spoor tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. Deze lijn wordt doorontwikkeld tot een metroachtige verbinding met straks elke 7,5 minuten een Sprinter en op langere termijn waarschijnlijk nog vaker. Het is belangrijk om het station hier goed op voor te bereiden. Bovendien worden er in de directe omgeving 500 woningen met voorzieningen gebouwd en iets verder in Den Haag Zuidwest komen er 10.000 woningen bij. Deze plek hadden we als gemeente al lange tijd op de radar. Met al deze recente ontwikkelingen komt alles in een stroomversnelling.’
Handelingsperspectief
Gemeente Den Haag heeft Movares gevraagd een zgn. Handelingsperspectief op te stellen voor de OV-knoop. Pepijn Ballering, assistent-projectleider bij gemeente Den Haag: ‘Als start hebben we samen met Movares een werksessie georganiseerd waarbij we alle data over onder meer de vervoersbewegingen en de reizigersaantallen met onze stakeholders - NS, ProRail, HTM, Bureau Spoorbouwmeester en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag - hebben besproken en samen de huidige situatie in kaart hebben gebracht. Ook hebben we de locatie bezocht; dat gaf veel inzichten. Iedereen zag in dat er echt iets moest gebeuren.’ Vervolgens hebben de partijen hun ambities besproken en die op thema’s vastgesteld. ‘Alle ambities zijn van belang’, aldus Sjoerd, ‘maar drie springen er wel bovenuit: de aansluiting van de OV-knoop met de omgeving, de verblijfskwaliteit en identiteit en eigenaarschap. Het is nu een wat verloren plek, waar niemand zich verantwoordelijk voor lijkt te voelen. We willen dit gebied meer identiteit geven en tot een centrale en prettige plek in de buurt maken.’
Door verder te gaan dan de gangbare oplossingen kwam er een verfrissende dialoog op gang met zeer nuttige ideeën als resultaat
SJOERD KRIJNEN | PROJECTLEIDER GEMEENTE DEN HAAG
Visiekaarten
‘Meestal stopt het proces van een Handelingsperspectief na het in kaart brengen van de huidige situatie en het vaststellen van de ambities’, zegt Pepijn, ‘maar wij wilden een slag dieper gaan en hebben Movares gevraagd de ambities uit te werken in concrete (mobiliteits)-maatregelen voor de korte, middellange en lange termijn. Dat heeft goed uitgepakt.’ Martin Wink, senior mobiliteitsadviseur bij Movares: ‘We hebben hier visiekaarten voor ontwikkeld rond de vijf belangrijkste thema’s die uit het Handelingsperspectief naar voren kwamen. Die kaarten zijn bedoeld om met de betrokken stakeholders de dialoog aan te gaan over kansrijke maatregelen of om andere, nieuwe ideeën te bedenken. Door verder te gaan dan de gangbare oplossingen, een beetje te denken in extremen, kwam er een verfrissende dialoog op gang met zeer nuttige ideeën als resultaat.’ ‘Dit waren nieuwe oplossingsrichtingen die we niet allemaal eerder met de stakeholders besproken hadden’, zegt Sjoerd. ‘De visiekaarten hebben geholpen om richting de toekomst te bekijken en bespreken wat wel of niet werkt qua oplossingsrichting. We zijn heel tevreden over hoe Movares alles heeft samengevat in verschillende termijnen met een duidelijk stappenplan en goede onderlinge samenhang.’
Binnen vijf maanden
Binnen vijf maanden kon Movares het Handelingsperspectief en de maatregelen presenteren. Sjoerd: ‘Dit ging snel, gezien het aantal stakeholders en een kleinschalig participatieproces dat we hebben doorlopen met een aantal buurtbewoners. Ons belangrijkste doel voor de korte termijn is de ‘basis op orde’. Dit kan al in kleine stappen door een goede fietsenstalling te maken, betere verlichting aan te brengen en levendigheid te brengen met meer voorzieningen zoals een kiosk of bloemenwinkel. Hierbij willen we ook de buurt weer betrekken, zodat we in kunnen spelen op hun behoeften en hopelijk ook een stukje eigenaarschap en identiteit kunnen bewerkstelligen. De transferkwaliteit kun je verbeteren met bewegwijzering. Langere termijnoplossingen willen we verder onderzoeken in relatie met toekomstige ontwikkelingen in de omgeving. Zo willen we onder meer kijken of we meer ruimte kunnen creëren voor een goede stationsentree. We streven ernaar op basis van een integraal plan voor de OV-knoop en omgeving stappen te zetten richting een prettig, goed vormgegeven OV-knooppunt.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Sjoerd Krijnen projectleider mobiliteit Gemeente Den Haag
Pepijn Ballering assistent projectleider Gemeente Den Haag
Martin Wink projectmanager duurzame mobiliteit Movares