TRYSTAN OTTO | ADVISEUR VEILIGHEID EN GEZONDHEID
Vooruitdenker
Vooruitdenken is heel belangrijk als het gaat om veiligheid: hoe geef jij daar invulling aan?
‘Vanuit mijn passie voor veiligheid denk ik continu na over hoe iets beter of veiliger kan. Ik probeer daarbij altijd net een stap verder te zijn om in te schatten of zich risicovolle situaties kunnen voordoen en hoe we die kunnen voorkomen. Met een ‘integrale veiligheidsbril’ op steeds een stap vooruitdenken, dat is mijn werk en dat is eigenlijk ook hoe ik zelf in elkaar steek.’
Wat is jouw drive in je werk?
‘Mijn drive is ervoor zorgen dat mensen veilig kunnen werken en weer veilig thuiskomen. Ik vind het echt heel interessant om na te denken over veiligheid, in alle facetten, en om daarbij situaties samen veiliger te maken. Bij werkelijk alles in de wereld is veiligheid belangrijk. Of het nu gaat om arboveiligheid, brandveiligheid, bedrijfsveiligheid, sociale veiligheid, evenementenveiligheid, externe veiligheid… noem maar op. In mijn dagelijks werk stel ik samen met mijn collega's van het team V&G (Veiligheid & Gezondheid) in de ontwerpfase van een project V&G-plannen op met bijbehorende risico-inventarisaties en -evaluaties (RI&E's), V&G-instructies en eventueel V&G-dossiers. Specifiek voor ProRail stellen we PVB’s (plan veilige berijdbaarheid) op om ervoor te zorgen dat treinen veilig kunnen rijden tijdens en na de werkzaamheden en PVT’s (plan veilige transfer) om de veiligheid van reizigers en derden tijdens werkzaamheden op of nabij een station te borgen. Daarnaast ben ik zelf vanuit mijn passie voor veiligheid ook BHV’er (bedrijfshulpverlener) bij Movares. Het ‘veiligheidsdenken’ zit gewoon in me.’
Op welk project ben je trots?
‘Waar ik toch wel echt trots op ben, is ons werk aan het modulaire onderstation voor ProRail. Om klimaatneutraal te worden wil ProRail toe naar duurzame, modulaire en natuurinclusieve railgebonden gebouwen. Daarbij is gestart met het ontwerpen van een onderstation dat opgebouwd kan worden uit herbruikbare modules. Een prefab onderstation gemaakt van duurzame materialen dat per locatie samengesteld kan worden uit één of meerdere modules. Dit onderstation is ook diervriendelijk, met bijvoorbeeld nestkastjes en insectenhotels in de gevelbekleding. Ontzettend leuk, omdat we als Movares vanaf de allereerste fase betrokken zijn. We ontwerpen het modulaire onderstation in bouwteamverband samen met ProRail en aannemer K_Dekker. Door deze samenstelling denken we tijdens het ontwerp ook meteen na over de uitvoering. Uniek aan dit project is dat het om een geheel nieuw concept gaat waarbij veel keuzes gemaakt worden die ook invloed hebben op de veiligheid. Zelf heb ik voor dit project, naast het opstellen van de V&G-documenten, een integrale risicosessie gehouden met een grote groep gebruikers, ontwerpers en experts. De uitkomsten van deze sessie zijn vervolgens weer in het ontwerp meegenomen om tot een zo veilig mogelijk eindresultaat te komen.
Ook een heel interessant project is het opstelterrein Westhaven, een cruciaal onderdeel van PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) waar ik betrokken was bij de uitvoering. Hier mocht ik voor de opdrachtgever waarnemingen doen op de bouwplaats. Daarbij kijk je of mensen de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen dragen en of er risico’s op de bouwplaats zijn waardoor medewerkers het werk niet veilig uit kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden die tegelijkertijd uitgevoerd worden en daardoor risico’s met zich mee kunnen brengen. Juist die combi maakt het werk zo leuk: de ene dag denk je mee over veiligheid in het ontwerp en de volgende dag doe je tijdens de realisatie veiligheidsinspecties op een groot emplacement.’
Waarom heb je gekozen voor Movares?
‘Bij Movares kun je meedenken in de hele keten; dat sprak en spreekt me nog altijd enorm aan! Ik werk aan heel uiteenlopende projecten, in verschillende fasen, voor verschillende opdrachtgevers. Ik doe projecten voor TenneT, Rijkswaterstaat, ProRail en voor gemeenten. Die variatie is één van de dingen die het werk zo leukt maakt. En of het nu gaat om spoorse projecten, bruggen, wegen of water… veiligheid is altijd belangrijk, in elk project dat we doen. Persoonlijk vind ik het mooi dat je bij Movares bijdraagt aan tastbare infrastructurele projecten door heel Nederland. Je levert echt een bijdrage aan de samenleving en daar ben ik best trots op. Ook interessant zijn de doorgroeimogelijkheden bij Movares. De opleiding die ik heb gedaan, Integrale Veiligheidskunde, stoomt je klaar voor het veiligheidsdenken en adviseurschap. De verdieping kwam bij Movares zelf door de opleidingen die Movares aanbiedt en de cursussen bij de verschillende opdrachtgevers om hun specifieke wet- en regelgeving te leren. Naast adviseur ben ik daardoor nu ook VGCO (veiligheids-& gezondheidscoördinator ontwerpfase). Er is genoeg te doen en ik kan zelf de richting bepalen waarin ik verder wil ontwikkelen.’
Wat zijn de uitdagingen in je werk?
‘Voor veilig werken is veel vastgelegd in wet- en regelgeving. Het zou duidelijk moeten zijn, maar de praktijk is niet zo zwart-wit waardoor het toch vaak anders loopt. Het samenbrengen van het ontwerp met bijhorende wet- en regelgeving en de uitvoering is een uitdaging in mijn werk. Door zelf af te wisselen tussen ontwerp- en uitvoeringswerkzaamheden probeer ik deze twee beter bij elkaar te brengen. Daarbij ben ik heel betrokken bij projecten, probeer altijd verder te denken dan de gevraagde producten en zie daardoor veel. Soms is het wel eens een uitdaging om mensen aan te spreken op hun gedrag als ik denk dat het veiliger kan, maar meestal lukt het om samen tot een oplossing te komen door gewoon in gesprek te gaan. Het gaat uiteindelijk om hun eigen veiligheid. Daar wil ik me zo goed mogelijk voor inzetten zodat iedereen weer veilig thuiskomt!’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met Trystan van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.