MARC GEERTS | VOORUITDENKER
'Ik werk graag mee aan maatschappelijke opgaven'
Welke oplossingen zie jij voor de V&R-opgave?
‘De V&R-opgave waar we voor staan, heeft alles te maken met goed assetmanagement. En dat is veel meer dan alleen beheer en onderhoud. In feite is het bedrijfskunde: het beheren van je assets en je areaal door de juiste balans te vinden tussen de prestaties, risico’s en kosten. Je moet hiervoor exact weten wat de prestatie-eisen zijn en overzicht hebben van de risico’s en de kosten. Om de V&R-opgave betaalbaar en beheersbaar te houden is het van groot belang om effectief en vlot te kunnen schakelen tussen prestatie-eisen en risico’s. Assetmanagement begint daarom bij goed informatiemanagement, gevolgd door risico- en kostenmanagement. Vervolgens gaat het erom hoe je tegen zo laag mogelijke kosten het object veilig en duurzaam in stand kunt houden met zo hoog mogelijke beschikbaarheid. Als je assetmanagement goed in je organisatie hebt geïmplementeerd is assetmanagement altijd duurzaam! Als jij helder zicht hebt op de risico’s, de juiste beheersmaatregelen kunt nemen waardoor een kunstwerk voorlopig niet vervangen hoeft te worden, dan ben je duurzaam bezig.’
Hoe heb jij als specialist civiele constructies jouw visie ontwikkeld op assetmanagement van bruggen?
‘Veel kunstwerken zijn toe aan vervanging of renovatie, waaronder een groot aantal bruggen. Het bruggenareaal van ProRail Regio Zuid telt circa 1800 kunstwerken variërend van duikers, onderdoorgangen, keerwanden tot betonnen, stalen en beweegbare bruggen. Rond 2015 had ProRail geen inzicht in deze kunstwerken en de risico’s en ben ik gevraagd mee te denken over een betere opzet en meer risicogestuurde aanpak. Om hen hierbij te helpen hebben wij voor alle spoorbereden kunstwerken een zgn. kunstwerkpaspoort gemaakt: een factsheet met daarin de basis beheergegevens, de specifieke kunstwerkkenmerken, het risicoprofiel op basis van bureaustudie, de resultaten van de buitenopname, het risicoprofiel op basis van de buitenopname en de geadviseerde beheersmaatregelen. Alles in één duidelijk systeemoverzicht. Dit was echt een co-creatie van ProRail en Movares en ontzettend leuk en waardevol om dit zo samen te ontwikkelen. ProRail heeft het gebied onderverdeeld in vijf gebiedsclusters met zo’n 150-200 kunstwerken per cluster. Tussen 2016-2021 hebben we elk jaar een cluster in beeld gebracht. Dankzij de verkregen overzichten aan asset- en areaalinformatie en risicoprofielen inclusief de geadviseerde beheersmaatregelen uit de kunstwerkpaspoorten, heeft ProRail Zuid nu inzicht in de prestaties en risico’s van het complete kunstwerkareaal in Zuid. Dit is vooruitdenken! Je kent je areaal, de risico’s, ziet wat nodig is aan maatregelen en kan zo een heldere visie vormen op assetmanagement van al deze kunstwerken. Het mooie is dat er na vijf jaar aantoonbaar veel minder risico’s zijn, hogere beschikbaarheid, minder incidenten en lagere kosten voor instandhouding. ProRail is daarmee in control en dat was mijn doel!’
Inzicht in het areaal is enorm belangrijk. Hoe kun je optimaal gebruik maken van alle data?
‘We hebben de werkmethodiek ‘Grip Op Kunstwerken’ ontwikkeld waarmee we de verkregen data omzetten naar informatie. Met de kunstwerkpaspoorten als de ‘backbone’ van Grip Op Kunstwerken, kunnen we op basis van de vereiste prestatie-eisen, ervaring en ‘expert judgement’ bepalen wanneer en bij welke risicoscore beheersmaatregelen nodig zijn en wanneer niet. Dit scheelt ProRail uiteindelijk veel geld. De methodiek werkt als volgt: nadat van alle kunstwerken binnen een cluster een kunstwerkpaspoort is opgesteld, wordt een prioriteitenlijst gemaakt op basis van de scores van risicoaspecten. Deze prioriteitenlijst vormt de basis van de programmering van het betreffende kunstwerkenareaal of gebiedscluster. Voor de meest risicovolle kunstwerken hebben we vervolgens Programma’s van Eisen opgesteld. Hierin zijn de geadviseerde beheersmaatregelen uit de kunstwerkpaspoorten verder uitgewerkt, is een kostenraming gemaakt en is het geschatte aantal benodigde treinvrije periodes (TVP’s) aangegeven. We ontdekten dat er voor kunstwerken onder een risicoscore van 66 punten geen of weinig risico’s op de prestaties of het veilig functioneren van het kunstwerk zijn. Eén of meer maatregelen zijn pas nodig bij een score > 66 punten. Dankzij dit inzicht blijven de Total Costs of Ownership van de kunstwerken en daarmee van het gehele systeem beheersbaar.’
Welke nieuwe mogelijkheden zie jij voor de toekomst?
‘Nu we het hele areaal inzichtelijk hebben, is het tijd voor een doorontwikkeling: Grip Op Kunstwerken 2.0. Alle kunstwerkpaspoorten worden gedigitaliseerd en weergegeven in een dashboard. Daarmee heb je in één oogopslag zicht op belangrijke informatie over het areaal. Automatiseren, het opzetten van productiestraten en standaardiseringen is zeer belangrijk om de V&R-opgave beheersbaar, betaalbaar en uitvoerbaar te houden. Ook met betrekking tot de beschikbare capaciteit en mensen in het werkveld. Ik vind het belangrijk dat er met visie, (civiele) kennis en kunde, maar ook met ‘boerenverstand’, naar de vervangings- en de renovatieopgave wordt gekeken. De inzet van drones en tooling maakt het proces efficiënter, maar de kennis van de experts is cruciaal. Ik ben echt trots op de kennis en kunde van de mensen bij Movares; we zijn goed in constructieve veiligheid en het bedenken van creatieve duurzame oplossingen. Dankzij onze expertise kunnen we meedenken in de V&R-opgave en toegevoegde waarde leveren aan de BV Nederland voor een duurzaam veilige en betrouwbare infrastructuur en bruggenareaal. Onze expertise en werkmethodiek kunnen we ook inzetten voor klanten als Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten.’
Wat is jouw drive in je werk?
‘Bruggen! Ik ‘drive’ op kunstwerken; ik vind het echt heel mooi om aan civiele constructies te werken. Van kind af aan intrigeren mooie civiele constructies en bruggen mij. En ik werk graag mee aan maatschappelijke opgaven. Dat is wat mij elke dag weer motiveert. Het geeft mij ontzettend veel voldoening om assetmanagers te adviseren zodat zij de juiste keuzes kunnen maken en beslissingen kunnen nemen voor de invulling van hun opgaven. Verantwoord omgaan met onze mooie en veelal unieke kunstwerken die een zeer groot kapitaal en grote maatschappelijke waarde vertegenwoordigen, is mijn topprioriteit! Het leuke is dat dit vakgebied zo vol in ontwikkeling is en dat ik veel kansen krijg bij Movares. Ik heb me van inhoudsdeskundige kunnen ontwikkelen tot commercieel technisch adviseur. Wat dit zo leuk en waardevol maakt is dat ik vanuit de inhoud in gesprek kom met zowel nieuwe en potentiële klanten als met bestaande relaties om vanuit die inhoud mee te denken over de opgaven en doelstellingen van de klant of assetmanager van morgen. Hierdoor creëer ik kansen voor mijn klanten en voor Movares én geef ik invulling aan mijn persoonlijke en maatschappelijke ambities, drijfveren en doelen.’
Op welke projecten ben je trots?
'Ik ben vooral trots op al die prachtige mensen die bij ons Movares samenwerken aan maatschappelijke opgaven en daarmee een grote toegevoegde waarde leveren aan een betrouwbare en duurzame infrastructuur en de veiligheid van ons unieke bruggenareaal. Persoonlijk ben ik trots op vele tientallen bruggen en onderdoorgangen waar ik een bijdrage heb geleverd. De tuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, de Prins Clausbrug, de spoorbrug ‘Black Beauty’ in Eefde en vele kunstwerken in de ombouw van de Randweg A2/N2 Eindhoven zoals fly-over De Hogt, de kokerliggers bij Batadorp en de viaducten over de Aalsterweg en Professor Holstlaan in Aalst-Waalre. Ook het opstellen van de meerjaren onderhoudsplanning (MJOP) voor ‘landmark’ en ‘eye-catcher’ De Hovenring en het onderzoek en opstellen van een ambtelijk bestuurlijk rapport voor vervanging van de Genderparkbruggen in Eindhoven door topologisch, met computational design, ontworpen duurzame 3D-geprinte betonnen bruggen, vind ik erg gaaf. Het meest trots ben ik op de samenwerking en ontwikkelde werkmethodiek ‘Grip Op Kunstwerken’ en op het kunstwerkpaspoort dat we hebben ontwikkeld. Het is echt gaaf om te zien en te horen vanuit de klant dat onze werkwijze heeft geleid tot een realistische beheersbare prioritering en betaalbare, uitvoerbare programmering. Dit heeft aantoonbaar geleid tot minder incidenten en een hogere beschikbaarheid van het spoor in Zuid.'
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met Marc Geerts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hem op.