EINDHOVEN AIRPORT
Zero emissie in 2030
Eindhoven Airport werkt hard om koploper in de luchtvaartsector te blijven als het gaat om CO2-reductie en duurzaamheid en wil waar mogelijk versnellen. De ambitie is hoog: zero emissie in 2030 en dan nog het liefst ‘nul achter de meter’, zoals projectmanager Jeroen Stam het verwoordt. ‘We hebben al veel bereikt, maar willen doorpakken. Daarom hebben we Movares gevraagd hoe we verdere stappen kunnen zetten richting ons einddoel.’
Hoogst haalbare niveau
Sinds 2012 is Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, CO2-neutraal. ‘Vorig jaar hebben we opnieuw de hoogst haalbare certificering behaald binnen het Airport Carbon Accreditation programma, een wereldwijd certificeringsprogramma om CO2-uitstoot te verminderen,’ vertelt Gaby Mols. Als corporate affairs manager houdt zij zich bezig met het thema duurzaamheid. ‘De certificering gaat onder andere om het gas- en elektraverbruik van al onze gebouwen (terminal, kantoren, hotel, parkeergarages, logistiek centrum), ons wagenpark en dat van onze partners. De certificering bevestigt dat we concreet aan de slag zijn met vermindering van CO2-uitstoot. We doen al veel: groene energie, zonnepanelen, de meeste gebouwen hebben energielabel A, de installaties zijn heel efficiënt ingeregeld zoals voor de klimaatbeheersing, de terminal wordt verwarmd met een WKO, er is HR++ glas en ledverlichting, goede isolatie en aanwezigheidsdetectie. Daarnaast is 65% van het ground service equipment (GSE) elektrisch, zoals de bagagetrekkers, de vliegtuigtrappen, ground power units en pushbackvoertuigen. Ons streven is om in 2030 gasloos te zijn. Samen met partners en gebruikers van de luchthaven werken we er hard aan om onze zero-emissiedoelen te halen. Totdat ‘zero emission’ is bereikt, compenseren we onze restuitstoot via een lokaal klimaatproject.’
Uitrol Masterplan Energie
Wat kunnen we verder nog richting 2030 om een zero-emissieluchthaven te zijn naast alles wat we al doen en in welke volgorde? Dat was de vraag aan Movares. Robert Westrik, regiodirecteur bij Movares: ‘Om tot een zogenoemde roadmap te komen, hebben we het energiesysteem van Eindhoven Airport geanalyseerd en de verschillende (externe) ontwikkelingen richting 2030 in kaart gebracht in het Masterplan Energie. De luchthaven heeft zelf al veel gedaan en de partners werken net zo hard mee om de gezamenlijke doelen te bereiken. Op basis van wat er al is, hebben we scenario’s besproken om verder te verduurzamen, oplossingen in kaart gebracht en geprioriteerd. Sommige maatregelen kunnen al op korte termijn worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld uitbreiding van zonnepanelen op de daken van de terminal en het hotel en overige gebouwen, een snellere invoering van LED-verlichting in de hele terminal en het hotel, vervanging van de ventilatoren in de terminal en het vervangen van de gaswarmtepompen in het hotel door elektrische varianten.’
Lager energieverbruik
De verwachting is dat de elektriciteitsvraag van de luchthaven met de energietransitie stijgt van ongeveer 7 GWh in 2019 tot bijna 14 GWh in 2030. Met name de uitbreiding van de terminal, het verder elektrificeren van het GSE en elektrificatie van de warmtevoorziening zorgen voor een hogere elektriciteitsvraag. Sofie van Boxtel, milieumanager: ‘Het liefst wil je zelf veel meer elektriciteit duurzaam opwekken, maar dat ligt niet zo eenvoudig omdat de teruglevering aan het net beperkt is. Daar werkt de netbeheerder hard aan, maar voor nu is dit zoals het is.’ Jeroen: ‘Het rapport van Movares heeft ons laten zien dat zelfs als we overal op ons eigen terrein zonnepanelen zouden neerleggen, we slechts ongeveer 39% kunnen gebruiken voor de verwachte elektriciteitsvraag. Daarnaast is de elektriciteit op sommige locaties waar het wordt opgewekt, niet nodig. Teruglevering zou een oplossing zijn en hierover blijven we in gesprek met de netbeheerder.’ Robert vult aan: ‘Energieopslag is een andere optie, maar een grote batterij plaatsen is nog niet reëel: de technologie is hier nog niet ver genoeg voor doorontwikkeld.’ ‘Daarom blijven we ook inzetten op het verder verminderen van het energieverbruik’, zegt Sofie. ‘Met behulp van ons energiemanagementsysteem (ISO5001 gecertificeerd) streven we naar een jaarlijkse efficiencyslag op ons eigen energiegebruik en dat van de partners. Dit kunnen we sinds 2021 heel goed monitoren dankzij een nieuw monitoringsysteem. We gebruiken alleen nog slimme meters voor gas, water, elektra en de warmte-koude opslag in de bodem en kunnen realtime data ophalen. Op basis van al die data en met het inzicht uit de analyse kunnen we nog meer energiebesparende maatregelen nemen, zoals het nog beter inregelen van onze gebouwgebonden apparatuur en efficiënter plannen wanneer voertuigen opgeladen moeten worden in combinatie met onze opwekcapaciteit.’
Op weg naar einddoel
Jeroen: ‘De grootste uitdaging voor ons energievraagstuk ligt bij de netbeheerder. Kunnen we afnemen en terugleveren wat nodig is, gaat dat een vertraging opleveren of kunnen we met innovatie de uitdagende vraagstukken beantwoorden? Onze bedrijfsvoering is cruciaal: de luchthavenoperatie moet doorgaan. Daarom werken we samen met onze regiopartners waaronder Brainport Eindhoven ook aan innovaties.’ Zo denken we bijvoorbeeld aan een pilot om een van onze parkeergarages volledig zelfvoorzienend te maken op het gebied van energie. Hierbij wordt verder gekeken dan alleen conventionele technieken. We kijken bijvoorbeeld ook naar een eventuele toepassing van powernests. Gaby: ‘In het adviesrapport van Movares komt alles heel mooi samen. Het is heel prettig dat de experts van Movares kennis hebben op zo’n breed terrein; al die mogelijkheden en inzichten hadden we zelf niet op deze manier aan elkaar kunnen koppelen. We weten nu alle afhankelijkheden en kunnen weloverwogen besluiten nemen richting ons einddoel. ’Jeroen beaamt dit: ‘De uitwerking van het Masterplan-Energie heeft ons veel inzicht gegeven in waar we nu staan en wat we verder kunnen doen. Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat we als luchthaven onze verantwoordelijkheid nemen en een voorbeeld kunnen zijn voor andere luchthavens.’
We hebben al veel bereikt, en we willen doorpakken
JEROEN STAM | PROJECTMANAGER EINDHOVEN AIRPORT
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Jeroen Stam projectmanager Eindhoven Airport
Gaby Mols corporate affairs manager Eindhoven Airport
Sofie van Boxtel milieumanager Eindhoven Airport
Robert Westrik regiodirecteur Movares