VOORKEURSALTERNATIEF VASTGESTELD
Betere bereikbaarheid Rotterdam door nieuwe oeververbinding
Een brug, een tunnel of een andere oplossing? Het hield veel Rotterdammers lange tijd bezig. Na een intensief traject is het voorkeursalternatief vastgesteld: er komt een extra brug over de Nieuwe Maas om de bereikbaarheid te verbeteren. Dit is het resultaat van de 2,5 jaar durende MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. ‘Een MIRT-verkenning van deze omvang, met deze complexiteit komt niet heel vaak voor’, zeggen Petra Neiden en Viktor Timmermans, projectmanagers namens de opdrachtgevende partijen. ‘Samen met Movares hebben we veel werk verzet om het deelonderzoek Oeververbinding & OV uit te voeren’
Keuzes maken
De MIRT-verkenning is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam. Viktor: ‘De grootste uitdaging was de scope bepalen: wat wordt het zoekgebied en hoe kom je tot behapbare alternatieven in de relatief korte tijd die we hadden? In een verkenning als deze moet je keuzes maken op hoofdzaken. Het wordt anders gewoonweg te complex.’ Richard Savenije, senior projectmanager bij Movares: ‘Typerend voor dit soort verkenningen is dat je er van alles bij kunt halen. We hebben de alternatieven voor een brug of een tunnel onderzocht, daarin het OV meegenomen en de functie van het station Stadionpark. Er bleken maar liefst 25 combinaties mogelijk. Uiteindelijk zijn er zes alternatieven bepaald die in de MIRT-verkenning verder zijn onderzocht.’
Meest kansrijke oplossingen
Richard: ‘We hebben de meest kansrijke oplossingen voor de oeververbinding en het openbaar vervoer uitgewerkt in onder andere een technisch, verkeerskundig en inpassingsontwerp. Vervolgens zijn de opties brug en tunnel tegen elkaar afgewogen en hebben we gekeken naar de meest geschikte locaties. Daarbij hielden we ook rekening met de resultaten van een extern onderzoek naar de effecten op de scheepvaart: de Nieuwe Maas is immers een belangrijke vaarweg.’ Petra: ‘Je moet een afweging maken die past bij de vaarweg, voldoet aan de technische eisen van de brug en in de verkeersstructuur past. Tijdens Zeef 1, de eerste verkennende fase, bleek dat er 70 mogelijke locaties waren voor de aanlanding van een brug of tunnel. Je kunt oneindig veel lijnen zetten van oever naar oever. Na intensief onderzoek is de keuze gemaakt voor een brug tussen Nesserdijk en Burgerhoutstraat/Olympiaweg. Uit de MIRT-verkenning blijkt dat hier de meeste OV-gebruikers, voetgangers en fietsers de brug zullen gaan gebruiken.’
Intensief participatietraject
‘Een MIRT-verkenning als deze is inhoudelijk complex, ook wat betreft de vele stakeholders’, zegt Viktor. ‘Naast de opdrachtgevers zijn dat onder meer RET, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, waterschappen, Evides, NS en ProRail. En natuurlijk de bewoners en ondernemers in Rotterdam die in de toekomst voordeel óf nadeel ondervinden van een nieuwe brug en HOV-verbinding. Bovendien kan de projectsturing heel ingewikkeld zijn met vier opdrachtgevers. We hebben een intensief participatietraject opgezet om alle stakeholders bij het project te betrekken en hierin was ook de omgeving heel belangrijk. Tijdens de beoordelingsfase hebben we Movares een belangrijke rol gegeven in het omgevingsproces om de participatie zo dicht mogelijk op de inhoud van het onderzoek te organiseren. Het hielp mij dat Movares de complexiteit en dynamiek aan onze kant begreep, wanneer nodig een tussenstap inbouwde of extra uitleg gaf, zodat de opdrachtgevers begrepen wat op dat moment belangrijk was.’ Richard: ‘Voor ons was het prettig dat we aan beide kanten de expertise in huis hadden om samen de inhoud te bespreken, op tijd beslissingen te nemen om zo uiteindelijk binnen de deadline tot een haalbaar eindrapport te komen.’ ‘Succes zit deels in het inhoudelijke, maar ook zeker in het persoonlijke.’, vult Petra aan. ‘Ik kijk terug op een prettige samenwerking. We hebben met elkaar gezocht naar de beste alternatieven. Dit was soms ingewikkeld, vroeg heel veel afstemming met alle stakeholders, maar maakte het proces juist ook heel leuk.’
Leefbare regio
De keuze voor een nieuwe brug is een belangrijke voorwaarde om tot 2040 circa 35.000 woningen te bouwen in de Oostflank van de regio Rotterdam. De brug is geschikt voor alle soorten verkeer: openbaar vervoer, fietsers, voetgangers en (beperkt) voor auto’s. Over de brug gaat snel en frequent openbaar vervoer rijden. Met deze nieuwe OV-lijn met tramkwaliteit reis je in circa 15 minuten tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Het evenementenstation bij De Kuip wordt een permanent treinstation Stadionpark. Deze maatregelen verbeteren de bereikbaarheid en zijn belangrijk voor een sociaal, economisch sterkere en leefbare regio.
We hebben met elkaar gezocht naar de beste alternatieven. Dit was soms ingewikkeld, vroeg veel afstemming met alle stakeholders, maar maakte het proces juist ook heel leuk
PETRA NEIDEN | PROJECTMANAGER OEVERVERBINDING
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met één van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Petra Neiden Projectmanager Oeververbinding
Viktor Timmermans Projectmanager Oeververbinding
Richard Savenije Procesmanager Mobiliteit en Ruimte Movares