Ongedachte doorbraken
In onze nogal traditioneel ingestelde spoorinfrastructuurwereld is het in mijn ogen super belangrijk dat we met elkaar een aantal doorbraken realiseren op het gebied van technische of procesmatige innovaties of op het gebied van samenwerken. Het mooiste is natuurlijk als we dit doen op alle drie de gebieden tegelijkertijd. Hierin slagen we steeds vaker!
Simulatiemodellen
Samen met de Universiteit Utrecht hebben we een simulatiemodel ontwikkeld in aanloop naar de Grand Départ, de start van de Tour de France in Utrecht in 2015. Vanuit die toen ontstane samenwerking hebben we samen met de universiteit simulaties gebouwd voor evacuaties, onder meer voor Schiphol, de Noord/Zuidlijn en de Oostlijn in Amsterdam. Door data en technieken te bundelen en samen onze expertise in te zetten, komen we tot interessante oplossingen die op allerlei terreinen ingezet kunnen worden.
In vier uur naar Berlijn
Iets heel anders, maar zeker zo interessant, zijn twee voorbeelden die ik voorbij zag komen op de Innotrans, de tweejaarlijkse Europese innovatiebeurs in Berlijn. Daar maakten NS, ProRail en het Ministerie van I&W tezamen met hun Duitse collega's bekend dat we over 4 jaar in 4 uur naar Berlijn kunnen reizen met de trein (nu bijna 6 uur). Dit kan alleen door technische (nieuwe locomotieven) en procesmatige (niet overal meer stoppen) vernieuwingen te koppelen aan verregaande samenwerking. In een tijd dat we ook via de Hyperloop hardop dromen van super korte verbindingen tussen Europese steden een prima initiatief dat we met elkaar gewoon waar moeten maken.
Eulynx
Op dezelfde Innotrans werd de grootste innovatie getoond in een heel klein tentje aan de rand van het immense evenemententerrein. In opdracht van maar liefst 13 Europese spoorbeheerders (!!) werd daar een werkend prototype getoond van Eulynx. Dit is een volledig open systeem waarmee alle spoorelementen in Europa (seinen, wissels etc.) op een eenduidige manier aangestuurd kunnen worden. Hiermee kunnen de grenzen en verschillen tussen landen en systemen op spoorweggebied echt verdwijnen. Een technisch hoogstaande innovatie waar Movares met trots aan heeft meegewerkt samen met de spoorbeheerders, systeemleveranciers en andere ingenieursbureaus. In één woord: uniek. Met ProRail als een van de belangrijkste aanjagers en in samenwerking met al die andere stakeholders moeten we dit de komende jaren nu echt uit kunnen rollen.
Dit alles bewijst dat het koppelen van technische en procesmatige vernieuwingen aan stevige nieuwe samenwerkingsvormen kan leiden tot mooie ongedachte stappen. Laten we deze grondgedachte koppelen aan al onze gewenste vernieuwingen en deze samen realiseren. Wij doen graag mee!
Jacco Buisman Directie Movares