TROTS OP DE SAMENWERKING
Start uitvoering PHS Amsterdam
Na een planfase van meer dan tien jaar start de uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam Centraal. Een enorm complexe opgave. Om de capaciteit van het station te vergroten wordt de spoorinfra aangepast, het station wordt verbouwd en tegelijkertijd worden de vijf bruggen bij de Oostertoegang vervangen die aan het einde van hun technische levensduur zijn. En dat allemaal op en rond het drukste station van Nederland waar eigenlijk helemaal geen ruimte is om te verbouwen en bovendien de reizigersstromen door moeten gaan. Hoe klaar je zo’n enorme klus die ook nog eens onder het vergrootglas ligt van publiek, politiek en media? ‘Door goede voorbereiding en vooral door een ontzettend goed team waar we echt trots op zijn’, zeggen de drie projectmanagers van ProRail. ‘We hebben zin in de uitvoering!’
ANKIE HECTORS, LUUK VAN HENGSTUM EN KARIN VAN HELMOND
DE BOUW VAN DE 5 SPOORBRUGGEN MEDIO 1880
Drie projecten, één opgave
Luuk van Hengstum is verantwoordelijk voor de civiele contracten, Karin van Helmond voor het stationsdeel en Ankie Hectors coördineert alle infrastructurele spoorwerkzaamheden. Drie bevlogen projectmanagers met een grote verantwoordelijkheid voor het project dat Amsterdam en daarmee ook de rest van Nederland beter bereikbaar moet maken, nu en op de lange termijn. ‘Een plek met geschiedenis waar we ook geschiedenis maken’, zegt Ankie heel treffend. Het monumentale station dat in 1889 door Pierre Cuypers is ontworpen, vraagt speciale aandacht. Karin: ‘Niets ligt zoals het op de tekeningen staat. Dat zorgt soms voor verrassingen. Aan de andere kant is werken in zo’n historische context ook weer ontzettend leuk. Ik ben blij met de samenwerking met onze ingenieurs- en architectenbureaus vanwege hun kunde en hun gevoel voor de context. Werken aan dit station is precisiewerk dat veel raakvlakken heeft met de spoorinfracontracten en de civiele delen, de bruggen. Al die puzzelstukken passen heel mooi aan elkaar: drie projecten, maar heel duidelijk één opgave.’
Van concurrent naar partner
Alle betrokkenen – ProRail, Movares, Arcadis, ZJA en de (tot nu toe gecontracteerde) aannemers Strukton, Dura Vermeer, BAM en Swietelsky - werken samen op één locatie in Amsterdam en vormen samen één team. Luuk: ‘Dat is best even wennen, je bent immers toch elkaars concurrent. Samenwerking was daarom heel nadrukkelijk een van de EMVI-criteria. En het werkt: ik vind het heel mooi te zien dat mensen helemaal opbloeien tijdens dit project, juist door die goede samenwerking.’ Karin: ‘We zijn echt trots op ons integrale team, en ook heel zuinig. Het kost meer dan een jaar voordat je de hele opgave doorgrondt. Als je aan het stationscontract werkt, moet je voeling hebben met wat je collega’s in het civiele en het spoorinfradeel doen en andersom. Op de raakvlakken moet alles immers passen. Spoor en station zijn werelden die elkaar niet heel gemakkelijk begrijpen, maar dat is hier echt anders.’ Ankie vult aan: ‘Je hebt elkaar gewoon hartstikke hard nodig en het is heel leuk als mensen dat zelf ook gaan inzien. Binnen je eigen koker krijg je het niet geregeld. Door over je eigen schaduw heen te stappen en allemaal te gaan voor het grotere belang, blijft het beheersbaar.’
ANKIE HECTORS | PROJECTMANAGER PRORAIL
Fasering
De fasering van de opgave is voor 10 jaar vastgelegd. Karin: ‘In tien jaar tijd verandert er veel. Dat vraagt om heldere communicatie, binnen het team, richting de politiek en naar de reizigers. De urgentie is duidelijk, de bruggen moeten vervangen worden en het spoor en station moeten worden aangepast om ruimte te maken voor al die reizigers, maar het is continu schakelen. Ik ben ontzettend blij dat het plan dat wij met elkaar bedacht hebben, nu staat als een huis. Echt een majeure prestatie! We hebben al heel veel gezien en gedaan in onze carrière, de meest moeilijke en complexe projecten, maar wat er in Amsterdam allemaal speelt, dat is van de buitencategorie.’ Ankie: ‘We zijn gegaan voor een robuuste planning, voor rust en helderheid zodat al die stakeholders weten waar ze aan toe zijn. Over twee jaar ligt er in en rond het station heel veel open door alle werkzaamheden. Dat kan best schrikken zijn doordat je toch weer onverwachte dingen zult tegenkomen. Zolang we de opgave en doelen scherp houden, kunnen we schakelen bij onverwachte dingen.’ Luuk: ‘Ik vertrouw erop dat dat goed gaat. We hebben goede partijen aan boord en alle expertise binnen ons team.’
Raamovereenkomst
Movares heeft een raamovereenkomst met ProRail voor de spoorinfra en civiele werkzaamheden. Wij werken al sinds 2015 aan het ontwerp en de voorbereiding van de realisatie van de capaciteitsvergroting op het spoor rondom Amsterdam Centraal. Onderdelen hiervan zijn het spoorontwerp, het landschapsontwerp en de ontwerpen voor de civiele kunstwerken aan de oostkant van het Centraal Station. Tijdens de uitvoering van dit omvangrijke en ingrijpende project begeleiden we de verschillende aannemers aan wie ProRail het werk heeft gegund. We gebruiken hierbij een 4D-model. Dit betekent dat de fasering geïntegreerd wordt in het 3D-model. Daardoor wordt het bouwproces visueel inzichtelijk bij iedere stap, wat bijdraagt aan goede communicatie en afstemming met diverse partijen. Koen Ingels, projectmanager Movares, noemt het een ongekend project. ‘Kippenvel, dat is wat ik kreeg toen ik hoorde en zag wat er aan ontwerpen lag. Een enorme opgave, waarbij we alles moeten doen ‘met de winkel open’. Dus met rijdende treinen en veel reizigers. Ik ben heel blij met onze samenwerking; met elkaar gaan we deze klus klaren!’
Zie ook Bruggen Oostertoegang, Civiele Techniek
Artikel Dijksgracht, Movares Magazine
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Ankie Hectors projectmanager ProRail
Luuk van Hengstum projectmanager ProRail
Karin van Helmond projectmanager ProRail
Koen Ingels projectmanager Movares