MARCO DUIJNISVELD | VOORUITDENKER
'Durf dingen te doen die nog niemand heeft gedaan!'
Marco werkt al 20 jaar aan slimme mobiliteitsoplossingen. Hij ontwikkelt een propositie rondom het concept van de mobiliteitshubs, houdt zich bezig met fietsparkeren en focust zich nu ook op voetgangersstromen. Als een echte ‘vooruitdenker’ buiten de gebaande paden om is Marco altijd op zoek naar hoe het slimmer, beter en mooier kan. ‘Ik zoek steeds weer naar nieuwe mogelijkheden en doe graag dingen die nog niemand heeft gedaan. Zo kom je vaak tot verrassend mooie projecten en kun je na een succesvolle pilot grote stappen vooruitzetten. En soms loopt het anders, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd!’
Waar ligt jouw passie?
‘Bij innovatieve mobiliteitsoplossingen. Dat begon op de afdeling smart mobility van TNO. In die tijd was dat compleet nieuw; navigatiesystemen als TomTom kwamen pas net op de markt. Samen met kennisinstellingen, universiteiten en publiek private instellingen ontwikkelden we vernieuwende en slimme mobiliteitsoplossingen, zoals destijds de PraktijkProef Amsterdam. Echt heel uitdagend! Ik zag dat advies- en ingenieursbureaus ook heel actief waren op het gebied van smart mobility, waaronder Movares. Toen Movares mij benaderde was de keuze snel gemaakt. Ik ben begonnen als adviseur smart mobility en daar kwam de functie van innovatiemanager bij. Nu sta ik aan de voorkant van nieuwe (ruimtelijke) mobiliteitsontwikkelingen en dat is precies waar mijn passie ligt. Neem de Verbindingswijzer die we ontwikkeld hebben. Gebaseerd op ‘open data’ en werkelijke reistijden geven we inzicht in de multimodale bereikbaarheid van een gebied of stad, schitterend toch?’
Hoe blijf je jezelf uitdagen?
‘Door nieuwe ideeën te bedenken en ook te doen, zelf aan de slag te gaan dus. Neem de mobiliteitshubs, de knooppunten van verschillende mobiliteitsoplossingen aan de rand van een stad waar mensen kunnen overstappen op een modaliteit voor de langere afstanden. Het is de kunst hier een aangename overstap op een snel en comfortabel vervoersmiddel te realiseren. Door modaliteiten en functies te bundelen via die hubs, blijft de stad leefbaar en comfortabel. Nu deze gedachtenvorming goed is opgestart bij Movares en met veel enthousiasme verder wordt ontwikkeld, richt ik me naast de fietser op een andere modaliteit, de voetganger. Steden autovrij maken is geen doel op zich. Wel kunnen we steden autoluw maken en met name voetgangersrijk, mits je het goed regelt voor de voetganger, met weinig obstakels en een prettig verblijfsklimaat. Met sensoren en voetgangerssimulatiemodellen kunnen we inzichtelijk maken hoeveel voetgangersbewegingen er zijn in een stad. Daar kunnen gemeentes vervolgens beleid op maken, door horeca en winkels te spreiden over de binnenstad of juist te bundelen, door beleid te maken voor vergunningverlening voor terrassen en (grote) evenementen en door het bepalen van hoofdroutes voor voetgangers.’
Op welk project ben je trots?
‘Onder meer het project 'De stad als dagelijks evenement’. Hierin werken wij samen met de gemeente Utrecht, het CBS en uCrowds aan een monitor die voetgangersbewegingen inzichtelijk maakt en de relatie legt met de omzet van ondernemers in de stad. Op basis van data kunnen maatregelen worden genomen om de stad aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Ook vanuit economisch perspectief is het heel belangrijk inzicht te hebben in wanneer hoeveel voetgangers naar een bepaalde winkel komen. Op dit vlak werken we samen met advies- en ontwerpbureau BRO die sterk is in die economische component. En wat te denken van grote evenementen die in een stad plaatsvinden? Inzicht in al die voetgangersstromen is van grote waarde!’
Hoe lukt het jou steeds weer een stap verder te zijn dan de rest?
‘Door zelf ruimdenkend te zijn en proactief; denkend buiten bestaande paden en richtlijnen. Ik ben iemand die liever niet wacht op een uitvraag van een opdrachtgever. Liever ga ik zelf op zoek naar maatschappelijke vraagstukken, naar klanten met behoeftes en vragen, naar financiering, naar vernieuwende ideeën. Dat vind ik ook heel leuk: zo kun je bijna kiezen waar je aan gaat werken.’
Welke vraagstukken geven jou energie?
‘Eigenlijk heel veel mobiliteitsvraagstukken, waarbij ik altijd iets nieuws wil onderzoeken en uitproberen. Als het repeterend werk lijkt te worden, draag ik het graag over aan anderen en ga ik weer op zoek naar iets nieuws. Daar haal ik mijn werkplezier en dus ook energie uit. Ook ben ik graag bezig met maatschappelijk actuele thema’s zoals duurzame mobiliteit en de inrichting van onze schaarse ruimte. Tastbare projecten die mij erin bevestigen dat ik nuttig bezig ben. En, ook heel belangrijk, teamspirit. Ik word enthousiast als we samenwerken als team, er echt voor elkaar zijn, elkaar aanvullen en zo ons team laten groeien!’
Welke uitdagingen zie jij?
‘Ruimte wordt steeds schaarser terwijl er steeds meer regel- en wetgeving komt. Kijk eens naar alle belangen die spelen in de beperkte ruimte in Nederland. Zie dan maar eens alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, dat is niet altijd makkelijk. Toch ben en blijf ik een optimist; er gaan veel dingen goed. Wil je verder komen, laat dan in het klein zien dat het werkt en probeer zo mensen ervan te overtuigen wat er allemaal mogelijk is, veelal gebaseerd op of met data en ict. Zoek de (digitale) verbinding en durf stappen vooruit te zetten.’
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met Marco van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hem op.