Sonja Sanders
Projectmanager ProRail Stations
Kun je trots zijn op een contract? Taalkundig zal dat niet gaan, denk ik, maar ik ben heel erg blij met het nieuwe raamcontract dat ProRail Stations heeft afgesloten met vijf ingenieursbureaus: Movares, 4Infra, Sweco, HaskoningDHV en Antea. Samen gaan we vier jaar lang mooie engineeringsopdrachten realiseren, waarbij duurzaamheid in alle verschijningsvormen de aandacht krijgt die 't verdient. Een primeur voor ProRail!
Kleine beweging, grote gevolgen
Ik hecht aan dat tussenzinnetje ‘alle mogelijke verschijningsvormen’. Het lastige aan een enorm containerbegrip als duurzaamheid is dat het een verlammend effect kan hebben. Er moet zo ontiegelijk veel gebeuren de komende jaren om een duurzame en CO2-neutrale, of zelfs negatieve, wereld te creëren, dat we vaak geen idee hebben waar we moeten beginnen. Ik wil die verlamming voorkomen door het Butterfly-effect krachtig te promoten. Een kleine beweging kan grootse gevolgen hebben. En dus tellen écht alle beetjes, onderzoeken we alle ideeën en verzilveren we elke kans die op ons pad komt.
Concrete acties
Duurzaamheid gaat over het beperken van de effecten van klimaatverandering en het tegengaan van de achteruitgang van biodiversiteit. Grote, complexe vraagstukken die wereldwijd om actie vragen. Laten we dat hele grote vraagstuk proberen te vertalen naar concrete acties. Dat vraagt wat mij betreft van ieder land, iedere organisatie en ieder individu om binnen zijn of haar invloedssfeer te kijken waar kansen liggen. Dat is de kunst. Ik vind het belangrijk om daar mijn steentje, ook al is dat misschien een klein steentje, aan bij te dragen. Ik word er fysiek en mentaal echt akelig van als ik me probeer te realiseren wat anders de gevolgen zijn voor mensen wereldwijd. Nu en in de toekomst.
Duurzame bril
De trein is een van de meest duurzame manieren om van A naar B te komen. Tegelijkertijd kan ook de trein nóg duurzamer. Als je kijkt naar waar wij als ProRail, als spoorbeheerder, veel invloed hebben dan zit dat vooral in het aanleggen en onderhouden van al die infrastructuur en stations. En daarin zoeken we naar manieren om de partijen waarmee we samenwerken te stimuleren om permanent door een ‘duurzame bril’ naar opgaves te kijken: Hoe kan het anders? Hoe kan het duurzamer?
Andere vragen, andere antwoorden
Als wij ‘andere’ vragen stellen aan ingenieursbureaus, aannemers en andere partijen, krijgen we ook andere antwoorden. Dit grote contract is daar een belangrijke stap in. De visie van de ingenieursbureaus op duurzaam werken, maakte een belangrijk onderdeel uit van hun aanbieding. En de wijze waarop de verschillende ingenieursbureaus daar invulling aan hebben en gaan geven, laat dat ook zien. We krijgen ècht andere antwoorden. Dat is inspirerend en mooi om te zien.
Duurzaamheidskansen
Het is uniek dat we in een raamcontract voor ingenieursdiensten ook hebben gegund op duurzaamheid. Dat we het lef hebben gehad een andere vraag te stellen. Want ook binnen ProRail gaat zo’n verandering niet snel. En dat in het contract een prikkel zit om daar de komende jaren blijvend aandacht voor te hebben door continu met elkaar in gesprek te blijven over hoe het beter kan en over waar we duurzaamheidskansen laten liggen.
CO2-neutraal in 2050
De opgave is helder, we willen een volledig CO2-neutrale voetafdruk van de spoorsector in 2050 op het vlak van emissie, energie en materialen. Daarom zetten we in op volledig circulair materiaalgebruik bij het spoor en de stations. Door meer mensen via kwalitatief goede en leefbare stations in staat te stellen voor de trein te kiezen, draagt ProRail bij aan een duurzame samenleving. Daarbij is het belangrijk dat we als organisatie ook zelf duurzaam werken. Door stations circulair te ontwerpen, maar ook door bijvoorbeeld het duurzaam gebruik van onze assets en het opwekken van eigen elektriciteit door zonnepanelen op onze stations.
BST4
Wat dit ‘Backoffice Raamovereenkomst voor engineeringswerkzaamheden door ingenieursbureaus voor Stations en Transfer’, ofwel BST4, ons concreet aan duurzame kansen gaat brengen, is op voorhand natuurlijk niet te voorspellen. Een kleine greep aan wat we nu al duurzaam doen bij Stations: inzet van elektrische taxi’s voor reizigersvervoer tijdens werkzaamheden aan de lift, hergebruik van roltrappen, zonnepanelen op ál onze perronkappen leggen, biologisch afbreekbare olie gebruiken voor de aansturing van hydraulische liften.
Vragen stellen
Ik zou alle partijen willen oproepen om vooral ook proactief te blijven zoeken naar kansen en maatregelen op het gebied van duurzaamheid. We moeten dit echt met elkaar doen. Dat betekent dat je als medewerker van een ingenieursbureau die ProRail-projectmanager echt wel mag vragen waar duurzaamheid in de opdracht zit, als je dat mist. En dat je je collega’s mag stimuleren om bij het uitwerken van oplossingen zeker ook rekening te houden met de impact op duurzaamheid. Als we dat allemaal doen, dan wordt een duurzame manier van werken steeds meer de norm. Daar ben ik van overtuigd.
Delen mag
Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust