Ontmoet
Nienke van de Lune Visievormer
Een ondergrondse fietsenstalling voor 7000 fietsen aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam, station Groningen Europapark, de Vleutensebaan, Guisweg en de Zuidtangent in Heerhugowaard. Niet zomaar een lijstje projectnamen, maar een greep uit grote, complexe en beeldbepalende opgaven waarbij Nienke van de Lune een sleutelrol heeft vervuld. 16 jaar lang werkte zij als projectarchitect bij Movares; tien jaar geleden maakte zij de overstap naar projectmanager. ‘Mijn creatieve kennis en ervaring pas ik nu toe als projectmanager. Ik probeer het hele speelveld te overzien en ga het liefst zo vroeg mogelijk in gesprek met alle stakeholders. Eerst verkennend met elkaar praten, voordat we direct in de ‘actiemodus’ gaan. Dat is voor mij echt visie ontwikkelen op de opgave. Voor mijn gevoel kun je zo het project beter aansturen en kom je uiteindelijk sneller tot een gedragen resultaat.’
ONDERGRONDSE FIETSENSTALLING PRINS HENDRIKKADE IN AANBOUW
Hoe ontwikkel jij een visie?
‘Door mijn creatieve kennis en ervaring kijk ik anders naar opgaven. Waar de meeste projectmanagers direct een strakke planning willen opstellen, to-do-lijstjes maken en concrete oplevermomenten willen vastleggen, vind ik het heel belangrijk eerst in gesprek te gaan met de opdrachtgever en de stakeholders: wat is het speelveld, welke belangen zijn er, waar liggen (technische) kansen en wat zijn risico’s? Ik ben op mijn best in de vroege planfase: hoe meer nog open en onzeker is, hoe beter ik functioneer. Uitgangspunten hoeven niet ‘in beton gegoten te zijn’ om een visie te vormen op de opgave; met aannames en gesprekken krijgt de opgave juist vorm. Ik zoek eerst de zachte kant van de samenwerking, zorg voor afstemming en pak daarna door. Natuurlijk wil ik resultaat, ik ben daadkrachtig, maar alles wat we uiteindelijk realiseren moet wel nuttig zijn, zin hebben. Ik doorloop een andere route die misschien zelfs tot een beter, in elk geval breed gedragen, resultaat leidt. Voor mij heeft dat alles te maken met excellent adviseurschap, waar Movares voor staat. Visievorming is voor mij vanaf een hoger, abstracter niveau naar een opgave kijken en niet gelijk in de actiemodus springen. Dat wijkt af van hoe een technisch projectmanager meestal werkt en soms is dat zelfs in mijn eigen team nog wel eens wennen!’
Hoe ga jij het klantgesprek aan?
‘In het begin van de opgave zie ik vaak scopeonderdelen waarvan ik het belangrijk vind daar vroegtijdig met de klant een beeld bij te krijgen. Zoekend naar mogelijkheden haak ik diverse disciplines aan. We gaan dan eerst verkennend praten over mogelijkheden en leggen nog niets vast. Door eerst draagvlak te creëren kun je op een slimme manier vroegtijdig samen de puzzelstukjes leggen. Vanuit de consistente lijn van de engineering ziet lang niet iedereen in waarom ze in zo’n vroeg stadium al moeten nadenken over bijvoorbeeld het onderhoud van een wadi of pompkelder en de hinder die kan ontstaan door werkzaamheden. Maar dat is voor mij echt visie ontwikkelen op de opgave en voor mijn gevoel kun je vanuit de visie het project beter aansturen. Ik heb het idee dat er sneller draagvlak komt omdat we niet direct met dikke rapporten in technische taal met elkaar het gesprek aangaan, maar eerst samen het brede speelveld verkennen. Zo wordt het begrijpelijker voor stakeholders, kunnen ze het ook beter uitleggen aan hun achterban en beter beslissingen nemen. Ik heb geleerd dat je de kern en conclusies uit de verschillende disciplines moet halen en op basis daarvan een politiek leesbaar stuk moet samenstellen om draagvlak te creëren. Uiteindelijk komen we zo sneller tot resultaat.’
Waar ben je trots op?
‘Wat ik een heel mooi project vind is de Zuidtangent Heerhugowaard, een belangrijke verbindingsweg die langs het station wordt aangelegd met daarin een nieuwe ruimtelijk vormgegeven onderdoorgang. We werken hier voor de gemeente, maar het belang van ProRail is heel groot. Dit project omvat zo veel: wegontwerp, openbare ruimte, er moet een gelijkvloerse kruising uit voor betere verkeersdoorstroming, er komt een onderdoorgang, een groot deel wordt opnieuw ingericht. En daarbij is het hele stationsgebied ook nog volop in ontwikkeling met onder meer woningbouw. De complexe opdracht om van niets te komen tot een haalbaarheidsontwerp, inclusief technische onderzoeken, tot aan het uiteindelijke aanbestedingscontract, vind ik heel uitdagend!
VLEUTENSEBAAN UTRECHT
Waarom heb je de overstap gemaakt van architect naar projectmanager?
Tien jaar geleden zag ik dat de grote architectuurprojecten steeds vaker naar de grote bekende architectenbureaus gingen. Ook zat ik toen in een levensfase waarin je gaat nadenken of het misschien tijd is voor nieuwe uitdagingen. Ik had het idee dat ik nog heel veel kon leren door de switch te maken naar projectmanager. En dat is alleen maar bevestigd. Mijn kennis over infrastructurele en bouwkundige projecten komen goed van pas bij de projecten die ik nu aanstuur. Het is wel een totaal andere rol. Een architect kijkt heel anders, ziet overal extra mogelijkheden, wil altijd de scope verbreden. Als ergens een fietsenstalling komt zou dat toch nog gecombineerd kunnen worden met een mooie wandaankleding of een extra plafond? Als projectmanager ben je een stuk concreter, maak je SMART afspraken en moet je de einddatum halen. Natuurlijk benut je alle kansen, maar die moeten wel ingekaderd zijn.’
Hoe wil je jezelf blijven ontwikkelen?
‘Ik ben mezelf meer aan het ontwikkelen richting een coachende rol. Ik vind het leuk én belangrijk om kennis over te dragen en te borgen. Door werksessies te organiseren zorg ik ervoor dat de teamleden zelf verantwoordelijk worden voor een onderdeel zodat ze daarover ook zelf met de klant in gesprek moeten gaan. Dat is ook excellent adviseurschap: niet alleen de projectmanager, maar ook de (jonge) specialist moet het gevoel voor de klant ontwikkelen en de steeds in ontwikkeling zijnde expertise kunnen laten aansluiten op dat wat de opdrachtgever nodig heeft. Dat moet volgens mij de drijfveer zijn om te kunnen leveren waar de klant iets aan heeft. Ik zie het als mijn taak om de bestuurlijke en politieke kant - de klantvraag - in te prikken in ons technisch consistente proces en de flexibiliteit op te zoeken van de medewerkers om daarin mee te bewegen. Dit is niet altijd makkelijk, maar wel heel leuk!’
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met Nienke van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met haar op.
FIETSENSTALLING MAHLERPLEIN AMSTERDAM