Duurzaamheidsonderzoek levert concrete maatregelen op
Het begon met een brainstorm van netbeheerder TenneT, serviceprovider Reddyn en Movares. Samen bedachten zij maatregelen om het project Zuidplaspolder zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Dit project omvat de bouw van een nieuw 150kV-station in Zevenhuizen, uitbreiding van het bestaande 380kV/150kV-station in Bleiswijk met een nieuw GIS-onderstation en de aanleg van een 150kV-kabelverbinding tussen beide stations. Dit is nodig om de energievoorziening te kunnen blijven garanderen. De brainstorm leverde in totaal ruim 110 ‘duurzaamheidsideeën’ op. Twaalf concrete, haalbare maatregelen zijn inmiddels opgenomen in het contract met de aannemer.
Duurzaam werken
Koen van Zeeland, lead engineer bij TenneT was onder de indruk van het enthousiasme van de engineeringspartijen om duurzame oplossingen aan te dragen. ‘Je merkt dat dit onderwerp bij hen - en bij TenneT - leeft. Als TenneT willen we niet alleen bijdragen aan de energietransitie, maar ook zelf zo duurzaam mogelijk werken. Daarom heb ik contact gezocht met onze adviseur Duurzaamheid, Claire Deurvorst. Zij stelde voor om door middel van een brainstormsessie te inventariseren welke ideeën er leven bij de verschillende engineeringspartijen. Uit de 110+ ideeën zijn er uiteindelijk ruim 25 gedestilleerd die we nader wilden laten onderzoeken. Movares heeft voor ons dit haalbaarheidsonderzoek gedaan, een bouwkundige verkenning uitgevoerd en een ecologisch ontwerpplan gemaakt.’
54% minder CO2-uitstoot
Ecologische en bouwkundige maatregelen als een sedum dak en een natuurdak, het toepassen van een groene gevel en een talud dragen bij aan energiebesparing, biodiversiteit en een besparing in milieukosten. Met relatief kleine aanpassingen kunnen deze maatregelen voor de stations Bleiswijk en Zevenhuizen worden gerealiseerd, blijkt uit het onderzoek. Reductie in CO2, milieukosten (MKI), bouwkosten, bouwtijd en materiaalgebruik zijn te realiseren met diverse bouwkundige maatregelen zoals het toepassen van glasschuimbeton en houtskeletbouw. Daarbij wordt houtskeletbouw voor beide stations het meest haalbaar geacht. Bij station Bleiswijk kan maximaal 37% bespaard worden in milieukosten en 54% in CO2-uitstoot door het toepassen van houtskeletbouw in plaats van prefab beton. Voor station Zevenhuizen is dat 25% in milieukosten en 33% CO2-uitstoot.
SEDUM DAK
GROENE GEVEL
HOUTSKELETBOUW
Drie netbeheerders, één contact
‘Sommige maatregelen zijn best inventief en kosten relatief weinig extra moeite zoals het plaatsen van tijdklokken om te voorkomen dat de verlichting onnodig lang aan staat’, vertelt Van Zeeland. ‘Dit bespaart 23100 kWh per jaar en levert een CO2-reductie van 15 ton equivalent per jaar. Bijzonder vond ik de duurzaamheidsoplossingen die zijn aangedragen voor de bouwperiode. Het station Zevenhuizen is een groot 150kV AIS-station met drie transformatoraansluitingen voor Liander en twee voor Stedin met nog ruimte voor toekomstige aansluitingen. We zijn met elkaar overeengekomen dat we het gehele gebied in één keer bouwrijp maken om zo de transportbewegingen te beperken. Dit hebben we als drie netbeheerders vastgelegd in één contract. Volgens mij is dit niet eerder in zo’n vroeg stadium gedaan.’
Ecologische inrichting
Van Zeeland: ‘Persoonlijk was ik echt onder de indruk van de plannen voor de ecologische inrichting van het terrein en de ruimte daaromheen. Movares heeft een ecologisch ontwerpplan gemaakt om negatieve effecten van de stations op het milieu en de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Dat je door de keuze van bepaalde bomen en planten zoveel impact kunt hebben op een duurzame leefomgeving, was voor mij een eye-opener. Het toepassen van groene gevels zou ik fantastisch vinden. Groene gevels leveren een bijdrage aan koeling en vergroten de biodiversiteit doordat ze fungeren als verblijfs- en nestelplekken voor insecten, vogels en vleermuizen. Al met al een vind ik de maatregelen een heel mooie opbrengst! We hebben alle ideeën intern besproken en het rapport van Movares gedeeld. Dit inspireert weer voor volgende projecten.’
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Koen van Zeeland lead engineer TenneT
Lisanne Labrujere adviseur energietransitie Movares
Robin van Beek senior projectmanager Movares