Nieuwe entree voor Den Haag
Foto: Jurriaan Brobbel
De Rotterdamsebaan, de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg en de Centrumring van Den Haag, is in februari officieel in gebruik genomen. We zijn al sinds 2009 betrokken bij dit uitdagende stedelijke project waarbij de weg zowel bovengronds als ondergronds heel uiteenlopende gebieden doorkruist. Projectleider uitvoering Imre Westdijk van Movares kijkt terug op een heel mooi project dat door de goede samenwerking een succes is geworden. ‘Je moet het samen maken! Als je er allemaal energie in steekt en goed blijft communiceren, kun je samen dit soort succesprojecten voor elkaar krijgen.’
Uitdagingen
‘Er waren best wat uitdagingen’, vertelt Westdijk. Zoals het voorbereiden van de dekken die in de A13 en de A4 zijn ingereden. Het opbouwen van de tunnelboormachine: een machine van 80 meter lang, bijna een zelfrijdende fabriek. En dan het boren zelf. In een jaar tijd werden twee tunnelbuizen geboord, letterlijk onder de huizen van mensen en onder bedrijven door! Gemeente Den Haag is gedurende het hele project sterk geweest in het informeren van omwonenden en bedrijven. De omgeving was altijd goed op de hoogte van de werkzaamheden waardoor er opvallend weinig klachten zijn binnengekomen.’
Blijven communiceren
Ook de interne communicatie was goed. ‘Gemeente Den Haag heeft ervoor gekozen als team samen met de aannemer vanuit één bouwkeet te werken’, vertelt Westdijk. ‘Korte lijnen en open communicatie. Vanaf het begin tot het eind, ook tijdens de stressmomenten, zijn we blijven communiceren. Iedereen had hetzelfde doel: het project tot een succes maken. Natuurlijk heb je binnen het samengestelde doel je eigen belangen, maar zolang je elkaar begrijpt en respecteert is dat geen enkel probleem.’
Foto: Peter van Oosterhout
Foto: Rob Riemens
Veel afwisseling
Westdijk: ‘Aan de ene kant van de tunnel werk je aan rijkswegen van Rijkswaterstaat, iets verder ben je bezig met het omleggen van wegen in een meer stedelijke omgeving waar ook een trambaan doorheen loopt, weer verder is het gebied waar je werkt compleet landelijk en uiteindelijk kom je in een bedrijvengebied. Dit zijn vier of vijf verschillende projecten ineen, heel divers en met heel veel verschillende belanghebbenden. Die afwisseling en complexiteit maken het werk ontzettend leuk!’
Overdracht aan 24 beheerders
Nu de tunnel in gebruik is genomen, betekent dat niet dat het werk erop zit. Westdijk werkt volop mee aan de overdracht aan alle beheerders, 24 in totaal. Er zijn twee gemeentes (Den Haag en Rijswijk) en binnen die gemeentes zijn er weer verschillende beheerders. Daarnaast ligt de weg in twee verschillende stadsdelen van Den Haag, Laak en Leidschenveen-Ypenburg met ook weer hun eigen weg- en groenbeheerders. Tot slot nog het Hoogheemraadschap van Delfland dat de calamiteitenberging in het Molenvlietpark in beheer neemt en enkele private ondernemers. Westdijk: ‘Niet alleen wat buiten geleverd is, moet van hoog niveau zijn, ook de overdrachtsdocumenten dienen hoge kwaliteit te hebben. Het is al het werk waard: binnen budget en met een kleine uitloop een verschrikkelijk mooie tunnel bouwen. Daar doen we het voor!’