Goede samenwerking essentieel
voor renovatie iconische
Van Brienenoordbrug


De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas is de drukst bereden brug van Nederland. De weg over de brug is de A16. Elke dag rijden ruim 230.000 voertuigen over de brug. Jaarlijks gaat de brug 150 keer open voor de hoge scheepvaart. Verschillende onderdelen zijn aan vervanging toe om de brug ook in de toekomst veilig en betrouwbaar te laten functioneren. Movares is nauw betrokken bij het opstellen van de contractstukken van deze ingrijpende renovatie.

Grote onderhoudsopgave Rijkswaterstaat

De renovatie is onderdeel van een grote onderhoudsopgave: in totaal gaat Rijkswaterstaat veertig objecten vervangen of vernieuwen. In dit scala neemt de Van Brienenoordbrug een bijzondere plek in. Jan Rozendaal, contractmanager bij de directie Inkoop- en Contractmanagement PPO/Rijkswaterstaat: ‘Voor de contractvoorbereiding hebben we een uitvraag onder ‘Samenwerkingsovereenkomst Ingenieursdiensten’ op de markt gezet.

De opdracht is gegund aan de combinatie

‘De Van Brienenoordbrug Expert Group (afgekort: VBB Expert Group), bestaande uit Movares, KienIA en D&F. KienIA is gespecialiseerd in industriële automatisering, D&F in machineveiligheid en Movares in de integrale aanpak bij de contractvoorbereiding van de infrastructurele projecten, zoals systems engineering. Het is een iconische brug en de renovatie is technisch een kunststukje. Deze partijen willen de opdracht graag doen!’

Jan Rozendaal

contractmanager bij de directie Inkoop- en Contractmanagement PPO/Rijkswaterstaat

Silvia van Waardenburg projectmanager bij Rijkswaterstaat

Technische capaciteit

Silvia van Waardenburg, projectmanager bij Rijkswaterstaat: ‘Dit contract vergt veel voorbereiding. De Van Brienenoordbrug bestaat uit twee naast elkaar gelegen boogbruggen - de eerste (oostelijke) uit 1965 en de tweede uit 1986 - met in het verlengde daarvan drie basculebruggen. De totale lengte van de brug is 1320 meter en de doorvaarthoogte is ongeveer 24 meter. Wij gaan de oostelijke beweegbare brug aanpakken: de oost- en middenval worden vervangen. Zeker omdat de brug zo intensief wordt gebruikt wil je ten eerste optimale veiligheid èn zo min mogelijk hinder voor het wegverkeer en de scheepvaart.

Voor het opstellen van het realisatiecontract halen wedaarom ter aanvulling van ons team, extra technische capaciteit uit de markt.’ Rozendaal: ‘Het beleid van Rijkswaterstaat is om veel van de contractvoorbereiding bij projecten uit te besteden. Het Cluster Beweegbare Constructies, waarvan het projectteam Van Brienenoordbrug van Rijkswaterstaat onderdeel is, heeft bewust gekozen om bij deze uitvraag de maximale vorm van samenwerking te bereiken.De interactie met onze eigen technische experts is hierbij heel belangrijk. Daarom zijn medewerkers van Movares ook minimaal twee dagen per week bij ons op locatie aan het werk.’

'Technisch is de renovatie een hele uitdaging'

Goede samenwerking

‘Technisch is de renovatie een hele uitdaging’, zegt Van Waardenburg. ‘Het inhijsen van de vallen luistert heel nauw. We vernieuwen een deel van de beide bruggen. De vervanging van de bediening, besturing en bewaking middels het 3B Bouwblok betreft de gehele beweegbare brug, inclusief de westbrug. Uiteindelijk moet het hele bewegingswerk machineveilig opgeleverd worden. We starten met het uitvoeren van het werk in de kelder waar het tandradbaan voor de aandrijving van de vallen zich bevindt. Dit kan zonder het wegverkeer te hoeven stremmen. Voor het inhijsen van de vallen is wel een stremming nodig. Daarna kunnen we het bewegingswerk testen zodat ook de scheepvaart er weer door kan. Dit vraagt om een strakke planning en een goede samenwerking.’

Marktvisie

Rozendaal: ‘We staan aan het begin van deze grote operatie. Onze scope is duidelijk, maar er is nog een behoorlijk aantal vraagtekens. Ook daarvoor hebben we de Expert Group ingeschakeld. Zij voeren onderzoeken uit om onze vragen beantwoord te krijgen. Het contract schrijven we uiteindelijk zelf, de technische specificaties en het eisendeel (vraagspecificatie eisen (VSE) en vraagspecificatie processen (VSP)) komen van de Expert Group. Zij hebben heel veel kennis en met dit contract zijn we qua inkoop flexibeler dan met een standaard productuitbesteding. Het is best een zoektocht om met elkaar tot een eenduidige werkwijze te komen binnen de methodiek van systems engineering, maar we staan samen voor de opgave en willen van elkaar leren en elkaar versterken. Dit sluit ook perfect aan bij onze Marktvisie.’


Delen mag

Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust