Virtueel testen in opleidings-simulator
De provincie Noord-Holland wil 44 bruggen en sluizen op afstand gaan bedienen.
Vooraf kunnen brugbedienaars alle mogelijke scenario's testen in de door Movares
ontworpen opleidingssimulator.
Vanuit een 24 uurs bediencentrale in Heerhugowaard gaat provincie Noord-Holland 44 bruggen en sluizen op afstand bedienen. Voor de brugwachters is dit nieuw. Zij krijgen veel meer de functie van verkeersleider. Als voorbereiding hierop worden zij opgeleid in een bediensimulator om zo alle 44 objecten tot in detail te leren kennen en uiteenlopende scenario’s te testen. ENGIE is verantwoordelijk voor de elektrotechnische bediening en besturing van de bruggen. Movares bouwde de simulator voor virtueel testen in opdracht van ENGIE. Paul Marchand, projectleider bij ENGIE: ‘Ik denk dat we het in de toekomst niet meer anders zullen doen. Deze manier van opleiden is veel efficiënter.’
Paul Marchand
Projectleider ENGIE
Provincie Noord-Holland wil flink inzetten op de doorstroming van weg- en waterverkeer, de zgn. Blauwe Golf. Marchand: ‘Bruggen worden op afstand bediend aan de hand van ‘triggers’. Bijvoorbeeld een oproep van een schipper of een storing aan een object. De bedienaar krijgt zo’n trigger en ziet welke brug of sluis aan hem toegewezen is. Is de bediening afgerond, dan krijgt hij een volgend object toegewezen. Het grote voordeel van de opleidingssimulator van Movares is dat
de brugbedienaar virtueel alle bruggen op voorhand kan leren bedienen. Hij kan kennis opdoen van alle 44 objecten zonder er fysiek langs gaan. En dat niet alleen, hij kan ook uiteenlopende scenario’s testen. Wat is het zicht in dichte mist, of wanneer het hard regent? Is het fiets- en wegverkeer dan nog zichtbaar? Je kunt een kind in dichte mist op de brug zetten om te ondervinden of de bedienaar het kind nog opmerkt. Dit helpt enorm in de bewustwording van de operators.’
'De bruggen worden virtueel tot in detail vormgegeven door Movares. Drones vliegen over de bruggen en leveren de 3D-modellen'
3D-modellen met drones
Marchand: ‘De opdrachtgever stelt heel hoge eisen aan de opleiding van de bedienaars. Het opleidingssysteem is echt van cruciaal belang. De bruggen worden virtueel tot in detail vormgegeven door Movares. Zij vliegen met drones over de bruggen en leveren ons de 3D-modellen. Het gaat om 33 bruggen en zeven sluizen van de provincie Noord-Holland, twee bruggen van Rijkswaterstaat, een brug van NV Port of Den Helder en een van Recreatieschap Spaarnwoude. Wij zijn verantwoordelijk voor de elektrotechnische bediening en besturing van de bruggen. De meerwaarde voor ENGIE is dat we het functioneren van de objecten vooraf tot in detail kunnen testen, zoals het openen van de brug en de slagbomen.
De software die de installatie bestuurt kan tijdens het ontwerpproces ook op de virtuele modellen worden getest, zodat bij ingebruikstelling alles in één keer goed verloopt.’
Efficiënt en niet plaatsgebonden
‘Opleiding in een bediensimulator hebben we nog niet eerder gedaan’, zegt Marchand. ‘In Zeeland hebben wel de camerasimulators van Movares gebruikt, maar geen virtueel opleidingssysteem. We zijn enthousiast over deze aanpak. Het is efficiënt, niet plaatsgebonden - het opleidingssysteem kun je overal plaatsen - en is duurzaam. In de toekomst kan de simulator gebruikt worden om nieuwe brugbedienaars op te leiden.’ Ook Peter Schillemans, Directeur Commercie en New Business bij ENGIE is enthousiast. ‘Het virtueel testen met 3D-modellen is een mooie innovatie. We hebben vanuit ENGIE een bedrijfsbezoek gebracht aan Movares om te zien hoe het virtueel testen werkt en waren snel overtuigd. Ik geloof erin. Deze manier van opleiding heeft zeker toegevoegde waarde.’ De simulator staat nu nog bij ENGIE maar krijgt later een plek bij de Provincie. De ambitie van de Provincie is namelijk om vanaf 2021 nog 36 bruggen en sluizen van andere beheerders aan te sluiten op een tweede bediencentrale.
Peter Schillemans Directeur Commercie en New Businessbij ENGIE
'Het virtueel testen met 3D-modellen is een mooie innovatie. Ik geloof erin. Deze manier van opleiding heeft zeker toegevoegde waarde'
Delen mag
Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust