Op ‘fietshandels-missie’ naar Taipei


Van 25 t/m 29 maart bracht een delegatie uit Utrecht een bezoek aan Taipei, de hoofdstad van Taiwan, voor een van de grootste Smart City evenementen in Azië. Simone Jorink, adviseur Fietsparkeren bij Movares, nam deel aan deze delegatie. Welke nieuwe indrukken heeft zij opgedaan op fietsgebied, wat kan Nederland leren van Taiwan en welke Nederlandse projecten hebben indruk gemaakt op de Taiwanezen?

Wat kunnen wij van Taipei leren?

‘Waar we veel van kunnen leren is het deelfietsensysteem in Taiwan, YOUbike. Met je OV-kaart, telefoon of creditcard kun je op heel veel plekken een fiets huren. Er zijn allerlei soorten fietsen: gewone stadsfietsen, e-bikes, kinderfietsen, fietsen met kinderzitjes en zelfs fietsen voor rolstoelers. Je kunt de fiets op verschillende plekken inleveren en hoeft dus niet terug naar het beginpunt. Voor € 1,50 heb ik een hele middag gefietst!’

Zou het Taiwaneze deelfietssysteem in Nederland ook succesvol zijn?

‘In Nederland zijn dergelijke deelsystemen minder succesvol gebleken door het grote fietsbezit dat wij hier hebben. Wel zou het volgens mij een enorme toevoeging zijn om voor recreatieve en weekendgebruikers verschillende soorten fietsen aan te bieden, die op een gemakkelijke wijze gehuurd kunnen worden, zodat écht iedereen daar gebruik van kan maken.’

Welke kansen zie jij voor de fiets in Taiwan?

‘Een derde van onze fietsen komt uit Taiwan. Fietsen is daar dus ook absoluut niet iets nieuws. Op recreatief fietsgebied is Taiwan heel ver. In deze gebieden binnen en buiten de stad is de fietsinfrastructuur goed. Omdat het veelal bergachtig gebied is, kun je zelfs een e-bike huren en heerlijk rondfietsen. In de drukke stadscentra is dat anders. Er zijn korte trajecten voor fietsen, bijvoorbeeld een strook bij een stoplicht, maar geen complete fietsverbindingen.

De wegen zijn breed, dus er is zeker ruimte voor fietsverbindingen. Vicky Yang, de dochter van de oprichter van Giant, zet zich enorm in om ook in de stad meer mensen op de fiets te krijgen. Als inspiratie bezocht zij Utrecht al een aantal keer, vertelde ze tijdens een gesprek met haar. Steden raken in Taiwan vol met auto’s en vooral ook scooters en de luchtkwaliteit is slecht. De Taiwanezen willen graag gezondere steden. Hier liggen kansen voor de fiets!’

Wat heeft de meeste indruk gemaakt op de Taiwanezen?

‘Ik had foto’s meegenomen van de nieuwe grote fietsenstalling in het Utrechtse stationsgebied waar straks 12.500 fietsen gestald kunnen worden, en foto’s van dezelfde plek 30 jaar geleden toen er op diezelfde plek nog een grote autoparkeergarage was. Dat maakte veel indruk. Binnen 30 jaar is er veel veranderd. Soms moet je rigoureuze keuzes maken. Taiwan staat daar zeker open voor, maar het zal net als hier tijd kosten. Wat ook indruk maakte is het feit dat fietsen zo gewoon is in Nederland. Als tweejarige rij je rond op je kinderfietsje en als je op leeftijd bent fiets je nog steeds, dan op een e-bike. Daar heb je dan wel een goede fietsinfrastructuur en fietscultuur voor nodig.’

Wat heeft de meeste indruk gemaakt op jou?

‘De mensen en het land zelf. De cultuur is heel anders in Taiwan. Mensen zijn heel behulpzaam, vriendelijk en netjes. Ze wachten bijvoorbeeld keurig in rijen tot de metro komt. Ik vond het OV bovendien heel toegankelijk, heel goed georganiseerd. Ook al is alles in het Chinees, je weet exact hoe je bij je bestemming moet komen doordat de informatiesystemen werken met logische kleuren en nummers. Zeker voor buitenlandse gebruikers is het Nederlandse OV niet altijd zo toegankelijk. Om een OV-fiets te huren moet je een OV-kaart hebben, toegang tot stations is soms ook een heel ding en veel informatie is in het Nederlands. Omdat het gebruiken van de verschillende systemen in Taiwan zo makkelijk ging, voelde ik me echt welkom en onderdeel van de samenleving. Samen met de prachtige natuur maakte deze reis tot een inspirerend bezoek.’

'In 30 jaar is er in Utrecht veel veranderd. Soms moet je rigoureuze keuzes maken. Taiwan staat daar zeker open voor, maar het zal net als hier tijd kosten'

Delen mag

Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust