Daan Klaase
manager Planontwikkeling NS Stations
Na wekenlang thuiswerken vraag ik mij wel eens af: wie gaf ik het laatste een hand, of wanneer was ik voor het laatst op een grote bijeenkomst? De dag nadat Mark Rutte per ongeluk zijn laatste hand gaf aan Jaap van Dissel, was ik bij Movares en presenteerde ik onze Journey to the Future. We voerden aan de hand van deze visie een interessante discussie over de veranderende reis van onze reizigers, de gevolgen van digitalisering en verstedelijking. Hoe maken we straks onze duurzame reis? We hadden nog geen idee dat het coronavirus ons zo in de greep zou nemen.
Continu veranderende inzichten en vraagstukken
Bij NS Stations beleven we een bijzondere periode met continu veranderende inzichten en vraagstukken. Hoe kunnen we reizigers door de hele keten faciliteren wanneer we 1,5 m afstand moeten aanhouden? Wat zijn oplossingen hiervoor in de trein, bij de in-en uitcheckpoortjes, in de fietsenstalling? Hoe ervaren reizigers straks een druk perron, voldoet een mondkapje en voelen ze zich nog wel op hun gemak om gebruik te maken van verblijfsfaciliteiten zoals de Stationshuiskamer? Voor mij een lastige periode om plannen te maken voor stations, als je eigenlijk nog niet goed kunt inschatten waar de gevolgen van corona toe gaan leiden. Ik zie wel dat de grote trends die ons inspiratie gaven voor onze Journey to the Future in versnelling zijn gekomen.
Spierkracht boven fossiel
Met adviseurs en ontwerpers van Movares sprak ik over de ontwerpprincipes die wij hebben opgesteld rondom de stations. Een van mijn stellingen was ‘spierkracht gaat boven fossiel’. Met andere woorden, we geven de voetganger en fietsers voorrang rondom stations boven voertuigen die worden aangedreven op fossiele brandstof. Dat lijkt heel logisch, maar bij de meeste stations word je na het verlaten van het station nog niet aangemoedigd om op een duurzame wijze verder te reizen. Heb je wel eens geprobeerd om van station Amsterdam Sloterdijk naar een kantoor in de omgeving te lopen? Dat is een puzzeltocht naar een veilige route. Met de vergrote aandacht voor een gezonde leefstijl en duurzaam vervoer is de fiets wat mij betreft de grote winnaar. Omdat nu al de helft van alle treinreizigers de fiets als voortransport gebruikt, is dat een kans om straks nog meer reizigers de overstap naar de trein te laten maken. De auto lijkt nu veilig ten opzichte van het collectief vervoer, maar we zien internationaal juist ook een versnelde trend om de auto uit de stad te weren om zo ruimte te maken voor de fietser en de voetganger.
‘Door het digitale werken worden de plekken waar je elkaar ontmoet veel belangrijker’
Snel veranderen
Na wat geploeter met mijn computer in de eerste dagen van corona ben ik nu gewend aan de nieuwe digitale communicatie. Dat laat zien hoe snel we kunnen veranderen als het moet. Je denkt straks wel twee keer na om het halve land door te kruisen voor een vergadering. Nog even thuis Zoomen om de spits te mijden zal er ook zo een kunnen zijn. Door het digitale werken worden de plekken waar je elkaar ontmoet veel belangrijker. Het moet tenslotte wel leuk zijn als je elkaar weer ziet. Het station als plek van betekenis. Het gemak waarmee we nu zijn overgeschakeld naar digitaal werken brengt onze Journey to the future dichterbij.
OV als impuls
Ondanks de zware economische periode die we tegemoet gaan, hoop ik dat we onze ambities voor verbetering van spoor en stations kunnen aanhouden. We waren goed op weg met alle stakeholders om invulling te geven aan de verschillende investeringsfondsen. Ik hoop dat ook regionale overheden door kunnen gaan met slim investeren in OV als impuls voor onze economie en verduurzaming.
De missie van NS blijft onveranderd: Wij maken Nederland bereikbaar, voor iedereen. Maar nu eerst maken we Nederland gezond, met zijn allen.
Delen mag
Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust