Snel, comfortabel en duurzaam
reizen met de Hyperloop

In een kwartier van Delft naar Eindhoven en in 50 minuten van Amsterdam naar Parijs of naar Frankfurt. Snel, comfortabel en duurzaam reizen, dat is het idee achter de Hyperloop. Met dit nieuwe, innovatieve vervoersconcept worden reizigers in een lage druk buis vervoerd in capsules met snelheden tot 1000 km/u. Verschillende bedrijven wereldwijd werken aan de technologie van de Hyperloop. Het Nederlandse Hardt werkt het concept in Nederland uit samen met diverse partners, waaronder Movares.

Afbeelding: Hardt Hyperloop, UNStudio, Plompmozes

SpaceX Hyperloop Pod Competition

Hardt komt voort uit het studententeam van TU Delft dat begin 2017 de prestigieuze ‘SpaceX Hyperloop Pod Competition’ in Californië won. Het jonge bedrijf heeft in twee jaar tijd een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Jelte Altena, marketingmanager bij Hardt: ‘In juni 2017 hebben we de

eerste testfaciliteit van Europa onthuld. Wereldwijd was hier veel aandacht voor. Vervolgens hebben we hard gewerkt aan technologieën waarvan wij denken dat ze de beste zijn om de Hyperloop te realiseren.’

Noodzaak tot innovatie

De meningen over de Hyperloop variëren van enorm kritisch tot heel enthousiast. Altena: ‘Wij geloven erin. De wereld vraag om een innovatieve, snelle en duurzame vorm van vervoer. De noodzaak voor verandering is er. Huidige technieken schieten tekort en er zijn geen alternatieve haalbare technische innovaties. Wij zien de Hyperloop als de beste optie. Het is echt geweldig om hieraan te kunnen werken. Het voldoet aan de gebruikersbehoefte van de reizigers van vandaag en morgen.’

Prijs van een treinticket

Stefan Marges, projectmanager bij Hardt: ‘In de afgelopen twintig, dertig jaar zijn er veel nieuwe ontwikkelingen geweest. Alles gaat sneller. Ik kan in no time foto’s sturen naar iemand aan de andere kant van de wereld, maar mezelf fysiek verplaatsen blijft enorm veel tijd kosten. Zonder drastische wijziging zie ik dat de komende jaren ook niet veranderen. Dat moet toch anders kunnen? Het is geprobeerd met de Maglev 2.0, de magneetzweefbaan in Japan. Verder zijn we nog niet gekomen, terwijl de vraag blijft. Met de Hyperloop kun je straks tegen de prijs van een treinticket in een uur naar Berlijn reizen of in een kwartier naar Eindhoven. Dat is toch geweldig?’

Vlnr.: Stefan Marges, Jelte Altena en Richard Savenije

Unieke testfaciliteit

In een testruimte bij TU Delft op de zgn. Green Village kan Hardt de technologieën testen. Altena: ‘Wij zijn de enige in Europa met een functionerende testfaciliteit. Deze hebben we gerealiseerd samen met onze partners uit het bedrijfsleven uit Zweden, Zwitserland, Italië, Duitsland en Nederland. Het is vrij uniek dat het bedrijfsleven het voortouw neemt in dit soort innovaties. Zij zien het probleem: het aandeel dat transport heeft in de CO2-uitstoot die omlaag moet en het mobiliteitsvraagstuk waar we mee zitten. Een slimmere, snellere manier van verplaatsen biedt bovendien economisch perspectief. Wij zien de oplossing in de Hyperloop. Misschien niet exact zoals we nu ontwikkelen, maar wel het grote idee erachter.’

Grote winst

Marges: ‘We denken grote winst te behalen in reductie van onderhoudskosten, omdat in het hyperloopontwerp weinig bewegende onderdelen aanwezig zijn. De aanleg zal vergelijkbaar zijn met de kosten van de aanleg van een hogesnelheidstreinverbinding, zo’n 23-30 miljoen per km bovengronds. Voor de Amsterdam-Frankfurt studie heeft Movares de vervoersprognoses voor passagiers gedaan voor het Nederlandse deel. Als we uitgaan van dezelfde prijs als nu voor een treinticket is de Hyperloop rendabel.’

Afbeelding: Hardt Hyperloop

Veiligheid

‘Veiligheid is een van de belangrijke thema’s waar we op dit moment hard aan werken’, zegt Marges. ‘Hardt heeft zo’n dertig medewerkers. We hebben de expertise van externe partijen nodig om tot een optimaal concept te komen. Movares heeft veel kennis van verkeer- en vervoersmodellen, van testen en veiligheidsconcepten en adviseert ons over de railbeveiliging om ervoor te zorgen dat de voertuigen op korte afstand van elkaar kunnen rijden. Die inbreng is zeer welkom.'

Tunnels

‘Ook zoeken we naar nieuwe methoden voor bijvoorbeeld tunnels, die de aanlegkosten ondergronds kunnen drukken. We onderzoeken onder meer of de buis selfsupporting zou kunnen zijn voor de aanleg van de tunnel. Dit is innovatie op innovatie op innovatie. Een Hyperloop realiseren is op zich al een technische vernieuwing, maar al dit soort onderzoeken leveren interessante inzichten op waar ook de betrokken bedrijven economisch voordeel uit kunnen halen.’

Schaalsprong

Richard Savenije, projectmanager Movares: ‘De spoorwereld innoveert, maar dat zijn relatief kleine innovaties. Het is goed om te optimaliseren wat er is, maar we zijn toe aan een schaalsprong. Als Movares willen we echt een stap verder zetten en onze kennis inzetten voor de realisatie van een ‘baanbrekende innovatie’. Daarom zijn we betrokken bij de Hyperloop. Movares heeft deelgenomen aan workshops over de techniek, toepassingsmogelijkheden en randvoorwaarden. Ook hebben we reizigersprognoses opgesteld en de toegenomen bereikbaarheid inzichtelijk gemaakt via de Verbindingswijzer, een door ons ontwikkelde nieuwe bereikbaarheidstool. We trekken samen op met Hardt om de potentie van de Hyperloop zichtbaar te krijgen onder het grote publiek. Persoonlijk krijg ik hier veel energie van, het is echt geweldig hier een bijdrage aan te leveren.’

Key technology

Marges: ‘Een belangrijke enabling technology om een Hyperloop netwerk te realiseren is de Hyperloop Switch, een nieuw idee voor een wissel. Hierdoor hoeven de voertuigen niet af te remmen bij de tussenstations, maar kunnen direct naar hun eindbestemming. Hardt is tot nu toe wereldwijd de enige die deze key technology heeft ontwikkeld. In juni zullen we deze Switch presenteren.

Standaardisatie- en regulatietraject

‘Waar we ook druk mee bezig zijn is het standaardisatie- en regulatietraject in Europees verband. Dit wordt ondersteund door de Directoraten-generaal (DG's) in Europa. Uiteindelijk moeten we naar één standaard en één regulering voor interoperabiliteit in heel Europa. De afhankelijkheden zitten met name aan de kant van de publieke sector. Wij kunnen technische ontwerpen maken, business cases opstellen, veiligheidsstudies doen, maar voor de adoptie van de standaarden in de wet- en regelgeving moet de overheid betrokken zijn. De Europese lidstaten moeten hierin durven instappen.’

Afbeelding: Hardt Hyperloop, Plompmozes

Duurzaam systeem

Het Hyperloop-systeem zal bestaan uit een bijna vacuüm buis waarin voertuigen met hoge snelheid heen en weer bewegen. De voertuigen worden voortgestuwd door magneten. Dit kost aanzienlijk minder energie; alleen aan het beginstation moet snelheid mee worden gegeven. Bij het eindstation remt het voertuig af en die energie kan opnieuw gebruikt worden. Een reis van Amsterdam naar Zuid-Frankrijk zou ongeveer net zoveel energie kosten als 2 liter benzine of 20 procent van de batterij-inhoud van een Tesla auto. Bovendien is er nauwelijks CO2-uitstoot.

Afbeelding: Hardt Hyperloop, UNStudio, Plompmozes

Eerste corridor

Altena: ‘Als dit traject goed verloopt, denken we over negen jaar de eerste corridor in Europa te hebben gerealiseerd. Nu nog is er slechts 30 meter testfaciliteit; de komende jaren werken we aan een testfaciliteit waarin we ook op hoge snelheid kunnen testen. Dit in combinatie met Europese partijen en op basis van technologieën die we graag op Europees niveau willen standaardiseren. De volgende stap is een pilotroute op volledige schaal die geschikt is voor personenvervoer. Ten slotte realiseren we de eerste corridor en kun je er zelf instappen.’


Delen mag

Vond je dit een interessant artikel, deel het dan gerust