FIETSNETWERK F35
Non-stop fietsroute met bijzondere fietsbruggen
De twee fietsbruggen in het centrum van Enschede vormen het sluitstuk van een bijzondere fietsverbinding, de F35 van Nijverdal, via Almelo, Hengelo en Enschede naar de Duitse grens. Martijn Wiefferink, senior projectleider Stadsingenieurs bij gemeente Enschede, is trots. ‘Een nieuw fietstracé aanleggen in een complexe binnenstedelijke omgeving, inclusief twee grote stalen bruggen parallel aan het spoor, is uniek. Bijzonder dat fietsers straks 4 meter boven maaiveld zonder kruisend verkeer naar het station kunnen fietsen. De bruggen zien er net zo mooi uit als op de artist impression. Ik kijk ernaar uit om er in het voorjaar zelf overheen te fietsen.’
Nieuwe fietsinfrastructuur
De brug over de Tubantiasingel vlak bij het station is in juli geplaatst. Deze grote stalen brug is 35 meter lang, 5 meter breed, weegt ruim 91.000 kilo en is in zijn geheel geplaatst. Martijn: ‘Het inhijsen van de brug was een hele operatie! Het transport vanuit de fabriek van Buiting in Almelo waar beide bruggen zijn gebouwd, was al een project op zich. Het zijn echt grote bruggen en het plaatsen kwam heel nauwkeurig in deze complexe omgeving. Ze moesten veilig vervoerd worden over de meest optimale route, geen schade aanrichten aan bijvoorbeeld groen en de straatverlichting en alles moest wel passen! Dat is gelukt. In november is ook de tweede brug geplaatst bij de Lambertus Buddestraat. Deze brug bestaat ook uit één stuk en is maar liefst 46 meter lang, 5,5 meter breed en weegt ruim 107.000 kilo. Ze liggen nu op hun plek en we zijn druk bezig met de afwerking.’
Twee fietsbruggen, één geheel
Dmitri Levin, architect bij studioSK/Movares maakte samen met gemeente Enschede de eerste schetsen van de bruggen en een architectonische visie voor dit deel van de F35. ‘In deze architectonische visie is de fietssnelweg landschappelijk ingepast met twee fietsbruggen die de omgeving beleefbaar maken', vertelt Dmitri. ‘Dat klinkt eenvoudiger dan het is: je bouwt niet zomaar een stuk hoogwaardige fietsinfrastructuur in een binnenstedelijke omgeving vlak langs het spoor. We hebben de twee fietsbruggen als een ‘familie’ van elkaar ontworpen. De warme natuurlijke uitstraling van het houten leuningwerk sluit aan bij het groene karakter van het tracé. Ook hebben we de bruggen deels transparant gemaakt. Op de brug gaan de houten stijlen op het middenstuk vloeiend over in een slank stalen spijlenwerk. Hiermee ontstaat op dat punt maximaal uitzicht over de belangrijke groene as van de Tubantiasingel en de Lambertus Buddestraat. Echt heel mooi om te zien hoe ze er nu liggen!’ Martijn beaamt dat. ‘De bruggen zijn echt zo geworden als in het ontwerp. Soms moet je aanpassingen doen, maar deze bruggen zien er net zo uit als we bedacht hadden.’
Groen compenseren
Door de weersomstandigheden kan het asfalt pas na de winter gelegd worden. Martijn: ‘We zijn druk bezig met groen inplanten in de groene zone rondom de fietssnelweg. Het groen dat verwijderd moest worden om het project te kunnen realiseren, willen we ruimschoots compenseren. Het ziet er straks echt mooi uit, verwacht ik. Enschede wil graag dé fietsstad van Nederland zijn en investeert veel om mensen te stimuleren de fiets te pakken in plaats van de auto. Dan moet de fietsinfrastructuur daar wel op ingericht zijn qua bereikbaarheid, veiligheid en groen. In dat opzicht is dit echt een heel mooi en interessant project. Persoonlijk vond ik ook de samenwerking heel prettig. Movares heeft al in 2019 de architectonische visie opgesteld en het ontwerp. Het ontwerp van de bruggen is vervolgens in bouwteamverband door gemeente Enschede en Strukton Civiel, met als partner Antea Group Nederland, verder uitgewerkt en uitgevoerd. Het geheel is echt geslaagd door gebruik te maken van elkaars expertise. Ik ben trots op het resultaat.’
Fietsnetwerk F35
De F35 is een 62 km lange, snelle, veilige en non-stop fietsverbinding die door de regio Twente en de provincie Overijssel is geïnitieerd. In de realisatie van het F35-netwerk ontbrak het laatste tracédeel in Enschede richting het centrum. Op gelijkvloerse kruisingen te voorkomen, heeft gemeente Enschede ervoor gekozen de fietssnelweg parallel aan het bestaande spoor aan te leggen en twee nieuwe fietsbruggen te bouwen aan de Tubantiasingel in het centrum en de Lambertus Buddestraat, iets verder uit het centrum. Movares kreeg de opdracht voor het ontwerp van het tracé en de civiele kunstwerken, waaronder de twee fietsbruggen.
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Martijn Wiefferink sr. projectleider gemeente Enschede
Dmitri Levin architect Movares
Piet van der Vorm sr. projectmanager Movares