MARK VAN DER HEIJDE | SR. ADVISEUR/REGISTERONTWERPER
Impactmaker
In welk opzicht ben jij een impactmaker?
‘Door mijn manier van werken en met de constructieve ontwerpen die ik samen met de architect realiseer. Het liefst werk ik aan constructies die mede de vorm bepalen en zichtbaar blijven in het ontwerp. Zo’n proces begint met het ‘lezen’ van de gedachten van de architect. Je moet in de vroege ontwerpfase al kunnen kijken naar het eindontwerp en zien wat de mogelijkheden zijn. Ik zoek altijd naar een constructief ontwerp dat het idee van de architect ondersteunt en versterkt en dat technisch mogelijk is binnen de kosten en de planning. Soms moet je dus ook andere keuzes maken en daar is dan wel overtuigingskracht voor nodig. Door teamwork komen we samen tot mooie oplossingen die impact maken doordat ze goed doordacht, veilig en waar mogelijk duurzaam zijn. Zo heb ik samen met de architecten van Movares heel wat bijzondere projecten kunnen realiseren!’
Op welke projecten ben je trots?
‘Het ontwerp van de nieuwe circulaire fietsenstalling voor circa 2000 fietsen bij station Dordrecht die nu in aanbouw is. Een opvallend project met een flinke duurzaamheidsambitie! En het mooie is dat deze stalling door ProRail en gemeente Dordrecht als meest circulaire fietsenstalling is betiteld. Dat is helemaal bijzonder als je je bedenkt dat er vijf jaar geleden, toen wij begonnen aan het ontwerp, nog helemaal niet veel aandacht was voor circulariteit. Ik ben trots op het behaalde resultaat en het leerproces daar naartoe.
Een project van iets langer geleden is de Overkapping Hemboog, spoor 9-10 van station Sloterdijk. Daar hebben we met een compact team binnen korte tijd een transparante overkapping van meer dan 200 meter lang ontworpen met behulp van een parametrisch 3D-model. Dat was in 2007 echt grensverleggend. Ook bijzonder is dat we hiervoor op grote schaal koudgebogen glas hebben gebruikt, een innovatie van Movares (László Vákár).
Een project waar we nu aan werken is de nieuwe bediencentrale aan het einde van de Scheveningse boulevard met daaronder een parkeerkelder. De vormgeving is heel bijzonder: het gebouw ziet er door een uitkraging boven in het gebouw uit als een zeeschip. Ook de locatie naast de kademuur en het door zware brandweerwagens bereden kelderdek gaven de nodige hoofdbrekens! Vanaf het SO hebben we als constructeur, installatieadviseurs (elektra, water, data, klimaatinstallatie) en twee architecten samengewerkt en is het gelukt tot een integraal eindresultaat te komen.’
Wat zijn uitdagingen in je werk?
‘In de 25 jaar die ik bij Movares werk, heb ik aan heel veel projecten gewerkt en in veel verschillende rollen. Je komt dan best wat uitdagingen tegen. Heel belangrijk is het om vanaf de vroege ontwerpfase de constructieve veiligheid al mee te nemen in ontwerpkeuzes en besluitvormingsprocessen. Als adviseur/integraal ontwerpleider moet je de grote lijn in het oog houden en je niet blindstaren op details, terwijl die voor het eindresultaat heel belangrijk zijn. Alleen dan kun je alle disciplines volwaardig en integraal laten samenwerken. Als projectmanager is het een uitdaging alle stakeholders de juiste aandacht te geven en tegenstijdige belangen vroegtijdig te signaleren en bespreekbaar te maken. Dat zijn uitdagingen, maar die maken mijn werk juist ook heel leuk en afwisselend.’
Wat vind jij belangrijk voor de toekomst?
‘Dat we projecten blijven doen met een maatschappelijk belang en waarde blijven toevoegen aan duurzaamheid, de energietransitie en constructieve veiligheid. Dat laatste gaat er vooral om dat we gebouwen realiseren die hun hele levensduur veilig zijn, vanaf het initiatief tot en met het hergebruik van materialen. Dat vraagt heel wat van een constructeur. Je moet kennis hebben van de onderhoudbaarheid en kosten (investeringskosten en LCC), van contractvormen inclusief de relatie met constructieve veiligheid en van duurzame ontwerpoplossingen. Ook belangrijk is de samenwerking met andere ontwerpdisciplines en overleg met de opdrachtgever, bevoegd gezag en uitvoerende partijen. En, de kennis die je opdoet te delen, over grenzen en fasen heen. Richting de toekomst kunnen we steeds meer gebruik maken van digitalisering, denk aan BIM, en samen tot innovaties komen. Ik zie nieuwe uitdagingen en nieuwe mogelijkheden als ik naar de toekomst kijk waarin integraal samenwerken voor mij centraal staat.’
Waar zie je jezelf over 5 jaar?
‘Allereerst ben ik benieuwd naar de samenwerking met de constructeurs van Zonneveld nu we onze krachten bundelen met Innovus Smart Engineering. Zij doen andersoortige projecten, zoals hoogbouw, utiliteitsbouw en woningbouw. Het is goed om te horen dat zij al ver zijn in de automatisering van ontwerpprocessen en het genereren van berekeningen. Ik hoop dat we elkaar kunnen versterken. En persoonlijk: over 5 jaar zit mijn rol als toetser van het constructeursregister erop. In deze rol mag ik maximaal twee termijnen van vier jaar jonge mensen ‘auditen’ om toegelaten te worden als constructeur of -ontwerper binnen het Constructeursregister. Ik hoop op een andere wijze mijn kennis te kunnen inzetten en over te kunnen dragen aan de jongere generatie. En mijn werk? Ik ben begonnen als constructeur en ben vandaaruit ontwerpleider en technisch manager geworden. Ik heb alle vrijheid om zelf richting te geven aan mijn werk en bovendien is geen enkel project hetzelfde. Dat maakt mijn werk bij Movares zo leuk, al 25 jaar lang!’