NIEUWE BEDIENCENTRALE
Blikvanger op de Scheveningse boulevard
Op het Noordelijk Havenhoofd van de Scheveningse boulevard komt een nieuwe bediencentrale. Het is een markant gebouw dat eruitziet als een stuurhut van een zeeschip. Hiervandaan wordt de scheepvaart begeleid en worden de bruggen, tunnels en pollers in Den Haag bediend inclusief de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan. ‘Het is een uniek ontwerp op een bijzondere plek’, zegt Paul van Laviere, technisch manager bij Tepron vanuit gemeente Den Haag. ‘Van een gebouw als dit is er maar ‘one of a kind’.’
Uitkragend schip
Het ontwerp bestaat uit een sokkel met daar bovenop een uitkragend ‘schip’. De bedienzaal, de hoofdfunctie van het gebouw, bevindt zich in het schip, met goed uitzicht op zee. Paul: ‘Het was de wens van het Havenbedrijf om de bedienaars en het kantoorpersoneel dat in de haven werkt op één locatie hun werk te laten doen. Het vorige pand was daarvoor te klein, zeker nu ook de bediening van de Victory Boogie Woogietunnel is toegevoegd. Toch is het ook nu nog een hele uitdaging om op deze locatie een bediencentrale te bouwen waar zoveel mensen en zoveel apparatuur in passen. Het is bouwen op een postzegel in een gebied dat volop in ontwikkeling is. Bouwen langs een kademuur, een haven die in bedrijf blijft, een visafslag en een hotel als goede buur. Daarbij komen nog de weersomstandigheden met veel wind, zand en zout. Al met al is het behoorlijk complex. Wel is het heel bijzonder om vanaf de allereerste schetsen samen te zoeken naar de beste oplossingen. Ik ben straks echt trots als het gebouw er staat en we blije gezichten van de bedienaars en het kantoorpersoneel zien.’
Straks staat alles er zoals we het hadden willen doen. Dat maakt het voor hele team leuk om aan te werken!
TJERK VAN DE LUNE | VANDELUNE
Twee werelden
‘De bouw van de bediencentrale is een uitdaging en de ambitie is hoog’, zegt architect Tjerk van de Lune van VANDELUNE studio voor architectuur. Samen met architect Iris van Huijstee van studioSK/Movares heeft hij het nieuwe gebouw ontworpen met de maritieme functie als uitgangspunt. Het gebouw bestaat in hoofdlijnen uit drie delen. De stallingsruimte voor motorvoertuigen ligt op kadeniveau. In de twee daarboven gelegen, kleinere verdiepingen komen de technische onderdelen van de centrale. De bovenste verdieping is hoger, steekt over de twee ondergelegen verdiepingen en biedt ruimte aan de bedienplaatsen. In dit bovenste gedeelte bevindt zich nog een extra verdieping met een technische ruimte. ‘Het is een bijzondere plek om hier te werken’, zegt Tjerk. ‘De bediencentrale ligt op de scheidingslijn van de boulevard waar veel dagjesmensen komen en de lager gelegen vissershaven waar allerlei schepen aanmeren. We hebben gezocht naar een type gebouw dat deze twee werelden verenigt. Aan de werkkade, de waterkant, is het gebouw daarom robuust en meer gesloten, aan de kant van de boulevard licht en open. De lat ligt hoog, maar die gaan we met elkaar halen!’
Zeeklimaat
Er is gekozen voor materialen die goed bestand zijn tegen het zilte klimaat. Iris: ‘Het waait hier altijd flink, waardoor je soms letterlijk gezandstraald wordt. We hebben hier rekening mee gehouden bij de materiaalkeuze, want door het extreme zeeklimaat kunnen niet alle materialen worden toegepast. De bedienzaal is daarom opgebouwd uit geanodiseerd aluminium, een materiaal dat goed bestand is tegen het zoute klimaat. Geanodiseerd aluminium is hard, corrosiebestendig, heeft een zeer lange levensduur en heeft een natuurlijke uitstraling. De sokkel van het gebouw bestaat uit baksteen met natuurlijke tinten om aan te sluiten bij de kleuren van de zee en het zand. Door de materiaalkeuze oogt het gebouw als één geheel en geeft straks kleur aan de boulevard.’
Integraal ontwerp
Het architectonisch, constructief en installatietechnisch ontwerp zijn integraal vormgegeven; alle onderdelen hangen met elkaar samen. Paul: ‘Constructief ontwerper Mark van der Heijde van Movares heeft een lastige klus te klaren. Vooral een uitdaging is de constructie van de kadewand waar de paalfundering tussendoor gevlochten moest worden; de funderingspalen moeten precies tussen de groutankers in de ondergrond passen. Mark is ons ‘constructief geweten’; dit is hem wel toevertrouwd. Het is prettig dat we een goed team hebben. Ons team bestaat uit allemaal ‘externen’: een constructeur, installatieadviseurs (elektra, water, data) en twee architecten. Dat ervaren we niet zo: we werken samen als één team. Ook het contact met de opdrachtgever verloopt goed. Dat is zeker belangrijk bij een project als dit.’ Het mooie is dat het ontwerp helemaal intact is gebleven, aldus Tjerk. ‘Straks staat alles er zoals we het hadden willen doen. Dat maakt het voor hele team leuk om aan te werken! Ik vind het echt bijzonder: welke architect werkt aan een prominent gebouw als dit? De complexiteit heeft ons echt uitgedaagd!' Iris vult aan: ‘Ik ben erg trots op het ontwerp dat we samen hebben neergezet en hoop dat de gebruikers er net zo van gaan genieten als dat ik nu al doe.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Paul van Laviere technisch manager Tepron (i.o.v. gemeente Den Haag)
Tjerk van de Lune architect VANDELUNE
Iris van Huijstee architect studioSK/Movares
Mark van der Heijde constructief ontwerper Movares