3D-GEPRINTE BETONNEN DEKSLOVEN
Duurzaam alternatief voor oeverconstructies
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor een groot aantal vaarwegen én wil zoveel mogelijk verduurzamen. Daarom nodigt de provincie marktpartijen uit om oplossingen aan te dragen die bijdragen aan verduurzaming. ‘Toen Movares aangaf een duurzaam alternatief te hebben voor de afwerking van oeverconstructies, was ik direct enthousiast’, vertelt Tessa van Nierop, vaarwegadviseur bij provincie Zuid-Holland. ‘Het is duurzamer, niet duurder dan de standaardmethode en biedt veel meer vormvrijheid. We zijn nu in de praktijk aan het testen of deze 3D-geprinte deksloven in dezelfde mate bestand zijn tegen de omgevingsinvloeden als de traditionele deksloven.’
Toekomstbestendige infrastructuur
De Provincie heeft 10 vaarwegen in beheer met een groot aantal vaarwegassets, met name stalen damwanden en betonnen deksloven. Tessa: ‘Die oeverconstructies zijn niet de meest duurzame assets, terwijl duurzaamheid een belangrijke ambitie van ons is. Vanuit het oogpunt van duurzame toekomstbestendige infrastructuur hebben we het initiatief van Movares omarmd en hen opdracht gegeven de pilot uit te voeren met 3D-geprinte betonnen deksloven als afwerking voor een oeverconstructie. Tot eind dit jaar testen we deze innovatieve oplossing op een pilotlocatie langs de Delftse Schie tussen Delft en Rotterdam. Doel van de proef is ervaring opdoen met de geprinte betonnen oeverafwerking en te onderzoeken of deze anders of gelijkwaardig reageert op onder meer temperatuur, golfslag, verkleuringen en vorst in vergelijking met de traditionele prefab betonnen elementen.’
Lage MKI
In plaats van traditionele L-vormige, van wapening voorziene, prefab betonnen deksloven worden in deze pilot innovatieve 3D-geprinte betonnen deksloven toegepast. Er is geen bekistingsmateriaal meer nodig (verborgen afval) zoals bij de traditionele oplossing, de elementen zijn slanker en lichter, de paselementen zijn eenvoudiger te realiseren, er is een grote vormvrijheid en de stappen van ontwerp naar printen zijn geoptimaliseerd. Het resultaat van de geprinte betonnen deksloven is een aanzienlijke reductie van de MKI-waarde, tot wel 50 procent ten opzichte van de standaard betonnen prefab elementen. Dit komt met name doordat er veel minder materiaal nodig is. Wat ook de duurzaamheid verhoogt zijn de korte lijnen van ontwerpproces naar het printen van de elementen - die geheel digitaal verlopen - en vermindering van transport- en plaatsingskosten door het lage gewicht van de elementen.
Launching customer
Fabian de Boer, opdrachtgever vanuit de Dienst Beheer Infrastructuur bij provincie Zuid-Holland: ‘Wij willen als provincie 25 procent CO2-reductie behalen in 2025 ten opzichte van 2015 en richting 2030 zelfs 50 procent. Staal en beton zijn grootverbruikers in de CO2-voetafdruk en die materialen passen we veel toe bij onze vaarwegen. Daarom staan we open voor innovatieve toepassingen en willen we de markt uitdagen om met oplossingen te komen. We bieden als ‘launching customer’ de ruimte voor innovaties en stellen daarvoor ons areaal beschikbaar. We zien dat aannemers soms nog wat terughoudend zijn om zelf risico’s te dragen. Wij vragen functioneel uit, maar aannemers komen nu nog niet met dit soort innovaties. Hopelijk motiveert de aanpak van Movares de aannemers! Mogelijk kunnen we onze uitvragen anders opstellen waardoor meer duurzame oplossingen bedacht worden door de markt.’
Deze oeverconstructie is duurzamer, niet duurder dan de standaardmethode en biedt veel meer vormvrijheid
TESSA VAN NIEROP | VAARWEGADVISEUR PROVINCIE ZUID-HOLLAND
Duurzaam alternatief
‘Heel mooi dat de provincie dit soort initiatieven ondersteunt’, reageert Robert Jan Aartsen, projectmanager bij Movares. ‘Compliment voor de provincie, zonder hen had dit nooit gekund! Wij denken met de geprinte deksloven een heel mooi duurzaam alternatief te kunnen bieden. Movares Water is initiator en hoofdaannemer voor deze pilot, Bruil heeft de betonelementen geprint en K_Dekker bouw & infra b.v. verzorgde de uitvoering. Dat wij ook verantwoordelijk zijn voor de uitvoering en de fabricage, maakt het best spannend. Tot nu toe verloopt alles prima en is de nauwe samenwerking met de provincie Zuid-Holland heel prettig.’ ‘Jaarlijks wordt 3 km aan oeverconstructies vervangen. Als de pilot slaagt, willen we kijken hoe we er een vervolg aan kunnen geven’, zegt Tessa. ‘Veel innovaties blijven bij een mooie pilot en krijgen geen vervolg. Dat willen we niet. Ons eigen team is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij deze pilot, heeft extra eisen opgesteld om dit echt serieus aan te vliegen en waar mogelijk een vervolg aan te geven. Laten we nu met elkaar doorpakken.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Tessa van Nierop vaarwegadviseur Provincie Zuid-Holland
Fabian de Boer opdrachtgever Provincie Zuid-Holland
Robert Jan Aartsen projectmanager Movares
Milan Dekker Alders adviseur waterbouw Movares Water