VERSNELLING ENERGIETRANSITIE
Movares gaat samen met TenneT de uitdaging aan
‘TenneT staat voor een enorme opgave’, zegt Jan Steller, lead project engineering grid field operations NL bij TenneT TSO. ‘Willen we aan de vraag naar duurzame energie voldoen, dan moeten we in 2030 zes keer zoveel energie transporteren vergeleken met 2020, en dat volhouden tot 2045. We kunnen geen organisatie optuigen die zes keer zo groot is, dus hebben we onze partners nodig om samen met ons deze uitdaging aan te gaan. We vragen Movares en de andere EU-300 partijen de regierol te pakken en ons te ontzorgen, zodat we samen de doelen halen.’
Zes keer zoveel energie transporteren
‘Steeds meer klanten willen verduurzamen en nieuwe energiebronnen aansluiten op het net. Dat vraagt veel van de partijen die de elektriciteit moeten transporteren over land en op zee’, legt Jan uit. ‘Nu al is er netcongestie in Nederland en dat neemt alleen maar toe als we niet snel genoeg onze hoogspanningsstations uitbreiden. Die opgave is zo enorm, dat we die eenvoudigweg niet alleen aan kunnen. Duidelijk is: we moeten een andere koers gaan varen. De start is al gemaakt in 2020 met het afsluiten van grote raamcontracten, de EU-300, met een aantal grote partijen, waaronder Movares. Binnen dit contract verrichten zij technische, ruimtelijke en gespecialiseerde werkzaamheden om de ontwikkeling van het landelijke hoogspanningsnet mogelijk te maken. Bij het afsluiten van de raamcontracten gingen we nog uit van een verdrievoudiging van het elektriciteitsnet. Nu we zes keer zoveel energie moeten transporteren, wordt het spannend.’
Nieuwe koers varen
TenneT heeft een 'Target Grid' gedefinieerd, dat is het beeld van het elektriciteitsnet in een klimaatneutraal energiesysteem zoals TenneT dat in 2045 voor zich ziet. Met het realiseren van de Target Grid denkt TenneT de energietransitie te kunnen ondersteunen op de manier die nodig is om de elektrificatie van Nederland succesvol in te vullen. Jan: ‘Als we op de huidige manier doorgaan, halen we dat niet. Persoonlijk denk ik dat het mogelijk is als we meer digitaliseren, uniformeren en standaardiseren in combinatie met maximale marktinschakeling. Movares is voorloper als het gaat om digitaliseren, heeft samen met andere EU300-partners het BIM-boek ontwikkeld, heeft ruime ervaring met standaarden en contracten als de UAV-GC en bedient veel meer klanten dan alleen TenneT die al heel ver zijn met deze manier van werken. Wat wij willen is niet nieuw. Waar het om gaat is dat je contractvormen á la UAV-GC vlekkeloos uitrolt en beheerst. We denken niet meer in termen van ‘nieuwe projecten’ op de markt zetten, maar willen als partners samen optrekken. Concreet houdt dit in dat Movares gaat meewerken aan de voorbereiding van uitbreiding van de hoogspanningsstations voor 110kV, 150kV, 220kV en 380kV en daarbij ook de partijen begeleidt die de uitvoering doen, de EU303-partners. Dus: grondig voorbereiden en inclusief de overdracht en begeleiding naar externe partners, zodat we aanzienlijk kunnen versnellen en de realisatiedatum aan kunnen houden.’
Movares is voorloper als het gaat om digitaliseren.
JAN STELLER | LEAD PROJECT ENGINEERING GRID FIELD OPERATIONS NL TENNET TSO
Regierol Movares
‘De opgave is niet eenvoudig’, zegt Jan. ‘Bouwen in een ‘brown field’ is lastiger dan een compleet nieuw hoogspanningsstation neerzetten. Nu nog krijgen opdrachtnemers van TenneT bij een project acht tot twaalfduizend eisen mee. Als we gaan werken met standaarden kun je 85% van de eisen wegstrepen en blijft er 15% aan ‘rafelranden’ over. Als Movares daarin het voortouw neemt en leading is wat betreft de scope en de rafelranden, kunnen we stappen zetten. Mijn ideaalbeeld is dat het digitale basisontwerp op vrijdag naar de onderaannemer gaat zodat die op maandag aan de slag kan. Ik zie Movares als expert als het gaat om deze nieuwe manier van werken.’ ‘TenneT geeft ons hiermee een regierol,’ reageert Martin Wolve, portfoliomanager Infra, Mobiliteit en Energie bij Movares. ‘Die nemen we graag op ons. Wanneer wij aan de voorkant starten met de planvorming en het basisontwerp opstellen, kunnen we vervolgens de hele keten mee nemen tot aan de ingebruikname van de hoogspanningsstations. We hebben ruime ervaring met UAV-GC contracten en met het digitaliseren van ontwerpen. Via het verificatie/validatie-proces houden we TenneT geïnformeerd tot aan de oplevering, om TenneT zoveel mogelijk te ontzorgen. Geweldig dat wij dit vertrouwen krijgen en we samen de energietransitie kunnen versnellen.’ Jan voegt toe: ‘Wij willen een oproep doen om iedereen die op deze manier kan werken, in te schakelen. Ook mensen die geen ervaring hebben met hoogspanning. Alle expertise is welkom, iedereen kan een bijdrage leveren.’
Lef tonen
Deze nieuwe werkwijze vraagt een andere houding van TenneT en van Movares. Jan: ‘Wij moeten durven loslaten en Movares moet durven bijsturen wanneer dat nodig is. Gaat het niet goed bij een van de betrokken ketenpartners, dan moet dat direct gecorrigeerd worden. Dit vraagt om lef, maar is de enige manier om onze doelen te halen. Het vraagt ook iets van de manier waarop je teams samenstelt. Het is namelijk een andere manier van denken, veel meer vanuit het organisatiebelang en niet vanuit het projectbelang. Op de oude manier verder kan nu echt niet meer, nu moeten we alle zeilen bijzetten. Natuurlijk zullen we nog hobbels tegenkomen, maar ik geloof in deze samenwerking.’ Ook Martin is zeer positief: ‘Dit is echt heel gaaf. TenneT nodigt ons nadrukkelijk uit om een verbindende regierol in de keten te pakken, om daarbij verder te kijken dan alleen de projecten en ook alle mogelijke innoverende technieken en methodes in te zetten. Dit sluit naadloos aan bij onze ambities om een toonaangevende speler te worden die slimme oplossingen biedt voor maatschappelijke vraagstukken. Daar gaan we voor!’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Jan Steller lead project engineering Grid Field Operations NL Tennet TSO
Martin Wolve portfoliomanager Infra Movares