MOVARES ALS HOOFDAANNEMER
Emplacement Venlo voorzien van uniek treindetectiesysteem
Het emplacement in Venlo is sinds kort uitgerust met een uniek treindetectiesysteem. Uniek, omdat dit de enige plek in Nederland is waar het Siemens-systeem TCM 100 is geïmplementeerd, als opvolging van het verouderde FTGS. Het ontbreken van ontwerpvoorschriften van het oude systeem, het realiseren van het nieuwe systeem, de tijdsdruk en de vele betrokken (internationale) partijen maakten dit project voor hoofdaannemer Movares, aannemer Van Gelder Rail en opdrachtgever ProRail tot een flinke uitdaging.
Alles in één contract
Marco Verkuil, projectmanager bij ProRail, vertelt: ‘Ik wilde dit project binnen één contract op de markt zetten. Zouden we aparte contracten moeten maken voor de engineering en de aannemer, dan hadden we het project nooit binnen de gestelde tijd kunnen realiseren. Uiteindelijk bleek het een meer dan goede zet dat één ingenieursbureau, Movares dus, als hoofdaannemer al het werk coördineerde.’ Er zat namelijk een behoorlijke tijdsdruk op het project doordat onderdelen van FTGS niet meer leverbaar waren. Complicerende factor was dat van het oude systeem geen ontwerpvoorschriften gemaakt waren, omdat dat nog niet gebruikelijk was bij de oplevering in 1989. Voor de systeemupgrade moest dus heel veel uitzoek-, reken- en tekenwerk gedaan worden. ‘FTGS saneren en bijvoorbeeld vervangen door het bekendere assentellersysteem zou nog veel meer kosten dan deze upgrade en te veel tijd in beslag nemen', aldus Marco. 'We zijn er samen voor gegaan en hebben alles succesvol opgeleverd.’
Duitse bovenleidingspanning
Ooit is de keuze voor FTGS gemaakt omdat op dit emplacement een aantal sporen onder Duitse bovenleidingspanning zit. Een Nederlands treindetectiesysteem kan niet zonder meer samenwerken met een Duits systeem. Bij de upgrade naar TCM 100 was het dan ook met name een puzzel hoe het systeem gekoppeld kon worden aan het Nederlandse spoorwegnet. Marco: ‘Er zijn in Nederland slechts twee mensen die gedetailleerde kennis van TCM 100 hebben: één bij Movares en één bij ProRail. Het systeem is breder toegepast in België en Duitsland. We hebben daarom met veel partijen samengewerkt om het draaiend te krijgen en er is heel wat overleg geweest met onze Duitse en Belgische collega’s.’ Naast ProRail, Movares en Van Gelder Rail was TÜV betrokken voor de benodigde certificaten, Siemens voor de leveranties, Deutsche Bahn omdat er Nederlandse onderdelen op Duits grondgebied liggen, Assetrail voor het onderhoud, Railinfra Opleidingen voor de opleidingen en de proefopstelling en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) omdat er een vergunning nodig was voor de wijziging in de treindetectie.
Het bleek een meer dan goede zet dat één ingenieursbureau, Movares, al het werk coördineerde
MARCO VERKUIL | PROJECTMANAGER PRORAIL
Systeemupgrade
‘Eigenlijk omvatte de systeemupgrade twee projecten’, vervolgt Marco. ‘Buiten de apparatuur vervangen plus het op orde brengen van de documentatie. Volgens Siemens zou alles wat ‘buiten’ lag, kunnen blijven liggen en zouden alleen de onderdelen in het relaishuis aangepast moeten worden. Uiteindelijk moest meer gewijzigd worden dan van tevoren ingeschat kon worden omdat ook buiten vervangingen nodig waren. In de pilotfase zijn de eerste tien secties uitgevoerd, waarna in de uitrolfase de overige 62 volgden. In de eerste fase deden Movares, Van Gelder Rail en ProRail zoveel kennis en kunde op van het nieuwe systeem, dat de uitrolfase zonder bijzondere problemen is uitgevoerd en in dienst gesteld.’
Samen verantwoordelijkheid nemen
Alex van Gilst, projectmanager bij Movares: ‘Wij hebben kennis van het oude én van het nieuwe systeem. Dankzij onze expertise en zeker ook door de prettige samenwerking kon alles op tijd worden opgeleverd en draait het systeem nu probleemloos. Het gaat om de mensen die op het project zitten, de manier waarop je samenwerkt en elkaar vertrouwt. In dit project namen we samen verantwoordelijkheid voor de risico’s, ook financieel. Het is namelijk heel lastig om een begroting te maken voor de inzet van mensen en de inkoop van materiaal, als vooraf niet exact duidelijk is wat er nodig is. We wisten wel naar welke eindsituatie we toe wilden werken, maar niet tot in detail hoe we daar moesten komen. Heel belangrijk om dan regelmatig te evalueren: hebben we elkaar nog vast, begrijpen we elkaar nog en hebben we hetzelfde doel voor ogen? En, samen de successen vieren. We zijn er echt met elkaar voor gegaan: de schouders eronder, elkaar vasthouden wanneer het lastig werd, open communicatie en snel schakelen. Het zou geweldig zijn als alle projecten zo zouden verlopen.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.