RENOVATIE HOORNBRUG
Complexe operatie met veel stakeholders
De Hoornbrug is weer open voor auto’s en fietsers, de trams rijden weer en ook het containervervoer kan weer onder de brug door varen. Het was een hele klus, vooral doordat zoveel verschillende partijen betrokken waren bij de renovatiewerkzaamheden. Ron Werkman, projectleider provincie Zuid-Holland: ‘De complexiteit zat voor een groot deel in de complexe omgeving waarin deze brug zich bevindt en de vele stakeholders met wie we rekening moesten houden. Door de omgeving en de stakeholders goed te informeren, betrokken te houden en het project intensief te managen, is de renovatie van de Hoornbrug op tijd en naar wens uitgevoerd.’
Wegverkeer, trams, fietsers en scheepvaart
De Hoornbrug is een dubbele basculebrug over de Delftse Vliet, onderdeel van het Rijn-Schiekanaal. Al 650 jaar ligt hier een brug met de naam Hoornbrug; een ‘hoorn’ is een hoek tussen twee vaarwegen. De brug wordt intensief gebruikt als toegangsader voor Rijswijk en Den Haag voor wegverkeer en een groot aantal fietsers. Ook wordt de brug gebruikt door Haagse tramlijnen 1 en 15. Rond 2000 vond voor het laatst grootschalig onderhoud plaats; de brug moest nodig worden gerenoveerd. Vanwege geplande reconstructies aan de A4 en de N211, de verbindingsweg tussen Den Haag en Hoek van Holland, de aanleg van een warmtetransportleiding in Rijswijk, de capaciteit qua materieel en personeel bij HTM en overige geplande projecten in de Haagse regio, moest deze renovatie uiterlijk het eerste kwartaal van 2023 worden uitgevoerd.
Groot aantal renovatiewerkzaamheden
Provincie Zuid-Holland heeft Movares opdracht gegeven voor de engineeringswerkzaamheden en Dura Vermeer voor de realisatie van de renovatiewerkzaamheden. Ook hebben we de uitvoering begeleid op basis van Systeemgerichte Contract Beheersing (SCB). Peter Huissoon, technisch manager planmatig onderhoud Hoornbrug (Movares): ‘We hebben veel gedaan. De volledige elektrische- en besturingsinstallatie zijn vervangen en de aandrijvingen van de brug en opzetwerken zijn gereviseerd. Ook is de staalconstructie gecoat, zijn betonschades hersteld en is het brugwachtershuisje opgeknapt. De weg is opnieuw ingedeeld, geasfalteerd en belijnd en de slijtlagen op het val en de fietspaden zijn vervangen. Er was veel betonherstel nodig, doordat het beton van slechte kwaliteit was.’ Ron vult aan: ‘Dat is een leerpunt voor ons als provincie. Een andere manier van inspectie had mogelijk tot minder verstoring van het realisatieproces en minder faalkosten geleid.’
Verkeersveiligheid
In de oude situatie lag in beide richtingen een fietspad naast de weg. Een van deze fietspaden wordt heel intensief in twee richtingen gebruikt. Peter: ‘De helft van dit fietspad was echter gerealiseerd op een voormalige rijstrook voor het wegverkeer en bevond zich op een ander niveau dan het fietspad in de andere richting. Het wegverkeer er direct naast en het hoogteverschil leverden zeer onveilige situaties op. Er is voor gekozen dit deel van het fietspad te verhogen, geschikt te maken voor twee richtingen en een veiligheidsstrook aan te brengen tussen de rijbaan en het fietspad. Aan de andere zijde van de brug is de weg op verzoek van de gemeente Rijswijk teruggebracht van twee rijstroken naar één rijstrook, omdat er te hard werd gereden. De huidige situatie is voor alle weggebruikers een stuk veiliger.’
Uitgebreide scope van de werkzaamheden
Alle discipline van Movares waren bij deze opdracht betrokken. Ron: ‘De complexiteit van het project zat met name in de omgeving, de vele vervoersstromen die gebruik maken van de brug en de vaarweg en de uitgebreide scope van de werkzaamheden. In een relatief korte stremmingsperiode moesten alle disciplines, elektrotechnische installaties, werktuigbouw en civiele techniek, voor een deel gelijktijdig hun werkzaamheden uitvoeren in een relatief kleine ruimte, wat veel afstemming vergde. De grote uitdaging was het tevreden houden van de vele stakeholders. Daarbij komt dat deze vaarweg belangrijk is voor de afvoer van huisvuil vanuit Den Haag naar de vuilverbranding in Rotterdam, voor de aanvoer van zand, grind en cement naar de betoncentrales in de Binckhorst in Den Haag en voor de recreatievaart. Voor de grote schepen zijn er geen alternatieve routes. Door één onderdoorgang van de Hoornbrug beschikbaar te houden voor schepen, kon de scheepvaart met een maximale hoogte van 4,10 m in elk geval doorgaan. De samenwerking met Movares verliep goed. De brug voldoet nu aantoonbaar aan de Machinerichtlijn (2006/42/EG) en is CE-gemarkeerd. Samen hebben we weer een mooi project kunnen opleveren.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Ron Werkman projectleider beheer en infrastructuur, Provincie Zuid-Holland
Peter Huissoon technisch manager planmatig onderhoud Movares
Robert Jan Aartsen projectmanager Movares