VOLWAARDIG ALTERNATIEF VOOR DE AUTO
Met deelvervoer passende mobiliteit voor Amsterdammers
Deelvervoer krijgt een steeds prominentere plek in het Amsterdamse mobiliteitssysteem. De stad wordt drukker en de ruimte schaarser. Om onze hoofdstad leefbaar te houden zet Amsterdam deelauto’s, deelscooters, deelfietsen en deelbakfietsen in. Linda Oldemans, programmamanager Deelmobiliteit van de gemeente Amsterdam: ‘Samen met Movares hebben we de Nota Deelvervoer 2023 opgesteld die onlangs door de gemeenteraad is vastgesteld. Dit betekent dat we nu kunnen doorpakken om deelvervoer uit te breiden en als volwaardig alternatief voor de auto in de markt te zetten’.
Nota Deelvervoer 2023
‘We hebben succesvolle experimenten gedaan met elektrische deelscooters en deelbakfietsen’, vertelt Linda. ‘De deelbakfietsen worden zo goed gebruikt dat mensen ons mailen met de vraag wanneer er een deelbakfiets in hun straat beschikbaar komt. Ook de deelauto’s vervullen duidelijk een behoefte. Wil je met vrienden of je gezin weg, dan kan een deelauto een mooie oplossing zijn. We hebben het gebruik van deelvervoer met ritdata en enquêtes in kaart gebracht en op basis daarvan beleidsadviezen gedaan. Want, willen we deelvervoer laten aanbieden in grotere aantallen en beter verspreid over de stad, dan is daar een herziening van het beleid voor nodig. In de afgelopen jaren is het deelvervoerbeleid beschreven in verschillende documenten. We hebben Movares gevraagd het gemeentelijk beleid voor de deelfiets, deelbakfiets, deelscooter en deelauto te actualiseren én te combineren in één integraal beleidsdocument: de Nota Deelvervoer 2023. Het is heel prettig dat Movares veel ervaring heeft bij het opstellen van dit type documenten en bovendien bekend is met de Amsterdamse situatie.’
Hubs
‘We hebben vier beleidsdoelen vastgesteld’, legt Linda uit. ‘Zo zetten we ons in voor passende mobiliteit voor alle Amsterdammers, ook in gebieden die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden ontsloten. We werken er naartoe dat de combinatie van openbaar vervoer en deelvervoer samen voor bewoners, werknemers en bezoekers van de stad die incidenteel de auto gebruiken, hét alternatief voor de privéauto gaat vormen. Door meer gebruik te maken van deelvervoer, zal de druk op de openbare ruimte minder worden. De ruimte die we daardoor kunnen vrijmaken, kunnen we gebruiken voor vergroening, meer leef- en speelruimte en voor bijvoorbeeld fietsparkeren en afvalcontainers. Om hinder te voorkomen door deelvervoer, denk aan scooters die midden op de stoep staan, zullen we deelvervoer meer gaan aanbieden in parkeervakken en hubs met duidelijke regels voor het gebruik en stallen ervan. Verschillende aanbieders krijgen zo een kans om hun vervoer aan te bieden en we voorkomen ‘verrommeling’.’
Mobiliteit en leefbaarheid
Wouter Haring, adviseur stedelijke mobiliteit bij Movares: ‘Bij het opstellen van de nota hebben we goed gekeken naar wat per onderdeel de wensen zijn en hoe dit dan bijdraagt aan het grotere geheel: voldoende mobiliteitsvoorzieningen in combinatie met meer ruimte in de stad en betere leefbaarheid. Hier hebben we heel wat sessies aan besteed. Deelvervoer is een onderwerp met een maatschappelijk belang waar je verschillend tegenaan kunt kijken.’ Linda vult aan: ‘Movares heeft voor mijn gevoel die discussie vanuit diverse perspectieven weten te belichten en dit heel zorgvuldig gedaan. Voor ons was het de eerste keer dat we als programma zo’n beleidscyclus doormaakten. Het was heel prettig samenwerken en ik ben trots op ons gezamenlijke eindresultaat. Beleidsstukken kunnen lijvige documenten zijn, waar moeilijk doorheen te komen is. Ik vind deze nota heel handzaam geworden, het zit goed in elkaar en is toegankelijk geschreven.’
Meer deelvervoer, minder druk op de openbare ruimte
LINDA OLDEMANS | PROGRAMMAMANAGER DEELMOBILITEIT GEMEENTE AMSTERDAM
Uitbreiding aanbod
De grootste uitdaging voor nu is uitbreiding van het aanbod. ‘Daardoor kunnen we hopelijk weer een stap verder in de mobiliteitstransitie’, zegt Linda. ‘We verlengen het experiment met de deelfiets, het aantal deelbakfietsen groeit van 110 nu in de Rivierenbuurt en Oost naar 750 verspreid over de hele stad en eventueel gecontroleerde groei naar uiteindelijk 1250 deelbakfietsen. Het experiment met de deelscooter wordt omgezet naar vaststaand beleid. Qua aantallen betekent dit een groei van 770 nu naar 1200. Wat betreft deelauto’s verwachten we dat deze vorm van deelvervoer de komende jaren kan groeien van ‘niche’ naar ‘mainstream’. Dit betekent een groei van 2500 deelauto’s nu naar maximaal 3000 deelauto’s in totaal, 600 per aanbieder. Met uitbreiding van het aanbod en met aanscherpingen van de vergunningvoorwaarden voor het aanbieden van deelvervoer in de komende jaren, nemen we een belangrijke vervolgstap. Deze hele transitie zal best wat voeten in de aarde hebben. Het is een uitdaging, maar ook één waar ik zin in heb en die voorziet in een behoefte.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Linda Oldemans programmamanager deelmobiliteit gemeente Amsterdam
Wouter Haring adviseur stedelijke mobiliteit Movares