VERANDERING ONTWERPPROCES
Datagedreven ontwerpen versnelt invoering ERTMS
De invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS), een volledig digitaal treinbeveiligingssysteem, is een enorme systeemsprong voor het spoor. Daarmee verandert ook het ontwerpproces in rap tempo. Binnen de kennisalliantie ERTMS werkt Movares volledig digitaal en zet sterk in op geautomatiseerd ontwerpen met het ProRail dataformaat IMX. Zo zijn we in staat snel en efficiënt een ERTMS-ontwerp te maken voor een conventioneel baanvak. Matthijs Mantje, Rail Systems Engineer bij ProRail voor de ERTMS Kennisalliantie: ‘Door datagedreven te ontwerpen, kunnen ProRail-projecten in de toekomst sneller en goedkoper worden uitgevoerd. Bovendien wordt ontwerpen zo een stuk leuker!’
Geautomatiseerd ontwerpen in IMX
‘Door de invoering van ERTMS kunnen we grote stappen zetten’, zegt Wouter Bisschop, adviseur digitale transformatie bij Movares. Hij legt uit: ‘IMX is het digitale uitwisselingsformaat waarin het spoorontwerp met alle bijbehorende informatie is opgenomen. Hiervoor hebben we geavanceerde ERTMS-tooling ontwikkeld. ERTMS maakt het mogelijk om veel meer informatie over het spoor aan de trein te verschaffen dan de conventionele systemen. Daardoor kan het spoor veiliger en effectiever worden gebruikt. Informatie komt niet meer bij de trein door de machinist te laten kijken naar objecten in het spoor, maar via een draadloze verbinding. Daarmee verandert het ontwerpproces aanzienlijk. We ontwerpen minder fysieke objecten en meer data in de vorm van virtuele objecten en netwerkberichten.’
Ontwerpuitdagingen
‘Het voordeel van digitaal ontwerpen is dat alle beschrijvingen van het spoor en de spoorse elementen in één bestand worden opgeslagen’, zegt Matthijs. ‘Voorheen werd deze informatie verspreid over diverse documenten en bestanden vastgelegd. We hebben nu één gestandaardiseerd bronbestand met daarin het integrale ontwerp. De ontwerptools hiervoor worden bij de ingenieursbureaus zelf ontwikkeld. Het grote voordeel van datagedreven ontwerpen is dat je de data heel snel en efficiënt kunt inzetten, bijvoorbeeld voor automatische controles, maar ook dat saai en repeterend werk nu geautomatiseerd wordt. De ontwerper kan zich daardoor gaan focussen op ontwerpuitdagingen.’
Volledig digitaal beveiligingssysteem
‘In plaats dat ontwerpen vervelend wordt omdat je steeds meer administratie moet bijhouden, wordt het ontwerpen leuk omdat je je kunt richten op de essentie van het ontwerp en op de bijzondere situaties waar de regelgeving geen uitkomst biedt’, aldus Wouter. ‘Het foutgevoelige werk wordt door de computer gedaan. Bij de invoering van ERTMS is deze manier van werken zo goed als noodzakelijk doordat het een volledig digitaal beveiligingssysteem is. Het mooie is dat het datagedreven ontwerpproces ook ingezet kan worden voor niet-ERTMS ontwerpen.’
Datagedreven ontwerpen
‘Het filmpje laat zien hoe de ontwerper wordt ondersteund om snel objecten te plaatsen en hoe een groot deel van de benodigde informatie wordt gegenereerd op basis van voorschriften en specificaties’, licht Wouter toe. ‘Vervolgens zie je hoe we het ontwerp controleren. Door de data te visualiseren, wordt heel nauwkeurig gecontroleerd of het ontwerp compleet en veilig is. Als ergens diep in de data bijvoorbeeld een verkeerde maximumsnelheid is verwerkt op een stuk spoor, dan zien we dat heel snel aan een afwijkende kleur op een van de visualisaties. Ook tonen we de data in de vorm van tabellen waarin de computer aangeeft of de benodigde velden zijn gevuld en of ze voldoen aan de voorschriften. Door de data te koppelen aan onze BIM-omgeving, controleren we ook de relatie van ons ontwerp met objecten van andere disciplines, zoals een spoorbrug.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Wouter Bisschop adviseur digitale transformatie Movares
Matthijs Mantje rail systems engineer ProRail