PROGRAMMA HOOGFREQUENT SPOORVERVOER
PHS Amsterdam: vijf jaar samenwerking Movares en ProRail
Het was een feestje waard: vijf jaar geleden tekenden Movares en ProRail de raamovereenkomst voor de samenwerking rond het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam Centraal. Het project is inmiddels volop in uitvoering. Om de capaciteit van Amsterdam Centraal te vergroten wordt de spoorinfra aangepast, het station verbouwd en tegelijkertijd worden de vijf bruggen bij de Oostertoegang vervangen die aan het einde van hun technische levensduur zijn. Een complexe opgave in het drukste stuk van Nederland. De vier projectmanagers kijken met trots terug op de afgelopen vijf jaar.
Emissieloze bouwplaats
‘Het is ons gelukt om de afgelopen vijf jaar om alle klippen heen te zeilen en zonder vertraging te starten’, zegt Luuk van Hengstum (projectmanager ProRail) die verantwoordelijk is voor de civiele contracten. ‘Dat heeft veel inzet en energie gekost, en uithoudingsvermogen! Toch is het gelukt, mede dankzij de goede samenwerking. Een mooi voorbeeld hiervan is het succesvol toepassen van het (nieuwe) gunningscriterium emissieloze bouwplaats. Door de bundeling van kennis en ervaring van Movares, ProRail en aannemer Strukton zijn we hierin geslaagd. Ook de aanbestedingen zijn succesvol verlopen. Ik wil hierbij specifiek de civiele contracten noemen voor de vrije kruising Dijksgracht en de Oostertoegang. Vooral omdat deze aanbestedingen gedaan moesten worden in roerige tijden door Covid, de stikstofproblematiek en de oorlog in Oekraïne.’ ‘Het is ProRail gelukt om op basis van de door Movares gemaakte ontwerpen en contractdocumenten de hele scope van PHS Amsterdam aan aannemers gegund te krijgen binnen de gestelde kaders van tijd en geld’, zegt Koen Ingels, projectmanager bij Movares. ‘Dat is echt heel mooi. In ons EMVI-plan zagen wij dit als een van de grootste risico's, dus de genomen maatregelen hebben gewerkt. Dit laat de kracht van onze samenwerking zien: het hele project met de vele deelopdrachten is succesvol aanbesteed waardoor het tijdig in uitvoering kon gaan.’
Tramlijn 26
‘Er waren best wat uitdagingen’, vertelt Luuk. ‘Zo moesten we binnen zeer korte tijd de onverwacht stevige scope-uitbreidingen verwerken voor de tramlijn 26 naar IJburg. Het aanleggen van een tijdelijk spoor was nodig om de exploitatie van deze zeer drukke tram te waarborgen. Gelukkig zijn we ook hierin geslaagd dankzij de goede samenwerking tussen ProRail en Movares op basis van gelijkheid, met structureel en efficiënt overleg.’ Mariëlle van den Bovenkamp is sinds een jaar als projectmanager bij ProRail verantwoordelijk voor de stationscontracten. Ook zij benoemt de kracht van samenwerking. ‘We zijn momenteel samen met Movares, Arcadis en architect ZJA een traject van back-office en uitvoeringsbegeleiding ingegaan. Wat ik mooi vind om te zien, is dat partijen met waardering en respect het werk oppakken. Het is best een unieke situatie en uitdaging en als dan dingen gaan lopen, is dat echt iets om trots op te zijn.’
Bewegwijzering, crowd management en communicatie
Mariëlle: ‘Highlight voor mij als projectmanager was de start van het werk buiten. Hier waren afsluitingen op het station voor nodig. We kunnen heel goed met studies en berekeningen de transfer simuleren en toch is het altijd spannend en interessant wat er daadwerkelijk gebeurt. Dit was zo bij de afsluiting van de Westknoop (entree Westtunnel) en bij de gefaseerde afsluiting van de Oosttunnel. Daar waar we verwachtten dat het wel eens druk kon gaan worden, is dat ook gebleken. Met de voorziene maatregelen als goede bewegwijzering, crowd management en communicatie, zijn de afsluitingen heel goed gegaan.’
Ik ben er trots op dat we met de unieke situatie en de druk van de uitvoering elke dag weer met elkaar mogen werken en vooruit gaan
MARIELLE VAN DEN BOVENKAMP | PROJECTMANAGER PRORAIL
Spoorcontracten
‘Samenwerking is echt het sleutelwoord’, zegt Ankie Hectors (projectmanager ProRail). Ankie coördineert alle infrastructurele spoorwerkzaamheden. ‘Het project bevindt zich nu volop in de uitvoering, maar parallel zijn we ook nog bezig met een substantieel deel van de engineering voor de spoorcontracten die op een later moment naar de markt gaan. Het mooie van de manier waarop we binnen de raamovereenkomst samenwerken, is dat de lijntjes tussen teams kort zijn. Zo kunnen zaken uit de uitvoering makkelijk kortgesloten worden met de ontwerpers en andersom. En dat is zeker nodig gegeven de complexiteit van het integrale project en de onverwachte zaken die zich soms voordoen. Op deze manier kunnen we snel blijven schakelen.’ Mariëlle vult aan: ‘Ik ben er trots op dat we met de unieke situatie en de druk van de uitvoering elke dag weer met elkaar mogen werken en vooruit gaan.’
Zie ook het artikel: 5 jaar PHS Amsterdam, Movares en ProRail samen op het juiste spoor
In PHS Amsterdam werkt Movares in opdracht van en samen met ProRail. Ook betrokken zijn de gemeente Amsterdam, NS, ingenieursbureau Arcadis, architectenbureaus ZJA, studioSK en Braaksma & Roos en diverse aannemers.
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Luuk van Hengstum projectmanager ProRail
Ankie Hectors projectmanager ProRail
Mariëlle van den Bovenkamp projectmanager ProRail
Koen Ingels projectmanager Movares