EMC-ONDERZOEK HOOGSPANNINGSSTATIONS
Energietransitie gaat sneller dan gedacht
Het elektriciteitsgebruik in ons land stijgt snel én we wekken in rap tempo meer duurzame energie op. ‘Dat is natuurlijk heel positief voor de energietransitie’, zegt Marc Jongen, projectleider bij TenneT. ‘Alleen neemt de duurzame energieopwekking in Noordoost Nederland zo sterk toe, dat het huidige 110kV-net overbelast raakt.’ Om de bestaande 110 kV-lijnen te ontlasten, gaat TenneT twee nieuwe hoogspanningsstations plaatsen en koppelen aan het landelijke 380 kV-hoogspanningsnet. Het elektromagnetische milieu wijzigt hierdoor. ‘Movares adviseert ons over wat nodig is om EMC (elektromagnetische compatibiliteit) te bereiken, zodat de omgeving geen hinder ondervindt van de netuitbreiding.’
Zonne-energie als drijvende kracht
De nieuwe hoogspanningsstations bij Veenoord Boerdijk en Musselkanaal zijn onderdeel van de lijn Zwolle-Meeden, een 140 km lange verbinding. Met de nieuwe stations komen er meer koppelingen tussen het 110 kV- en 380 kV-net. Ook worden de bestaande hoogspanningsstations aangepast en worden nieuwe ondergrondse kabels aangelegd. Zo zorgt TenneT samen met Enexis Netbeheer voor een betere aansluiting van het landelijke elektriciteitsnet op het regionale en lokale net. Jongen: ‘Hierdoor kan de elektriciteit beter worden verdeeld en ontstaat meer ruimte op het net. Zonder al deze maatregelen zouden we de energietransitie blokkeren. In deze regio is zonne-energie de drijvende kracht achter de energietransitie. Nieuwe zonneparken moeten aangesloten worden bij de regionale netbeheerder Enexis die op zijn beurt afhankelijk is van TenneT. Er is nu al congestie op het net; dat willen we oplossen en we willen extra capaciteit toevoegen met het oog op de toekomst. Dit is voor ons dan ook een heel belangrijk project.’
Extra capaciteit voor de toekomst
‘Doordat de lijn qua vermogen anders wordt ingericht, wijzigen de EMC-karakteristieken’, vertelt Robin van Beek, projectmanager bij Movares. ‘Wij voeren detailstudies uit om te berekenen of de beïnvloeding op de infrastructuur van bedrijven, zoals ondergrondse leidingen en hekwerk, binnen de norm valt. Voor elke betrokken partij stellen we een stakeholderrapportage op, met daarin de nodige maatregelen.’ Als voorbeeld noemt Robin het moeten slaan van extra aardpunten. Hiermee wordt voorkomen dat infrastructuur in temperatuur te ver kan toenemen, onder spanning kan komen te staan of versneld kan corroderen. Doel van de engineeringsopdracht is het aantonen dat de infrastructuur van deze bedrijven in de buurt van de 110 kV- en 380 kV-hoogspanningsverbindingen van Zwolle naar Meeden niet ontoelaatbaar wordt beïnvloed conform de bestaande NEN-normering. Hierbij worden de bouw van twee nieuwe 110/380 kV-hoogspanningsstations, de aanpassingen in de 110 kV-hoogspanningslijnen die als combi-lijn in de 380 kV-hoogspanningslijn zijn opgenomen, aansluitpunten en opstijgpunten en de objecten en systemen van derden in dit gebied meegenomen in de berekeningen. Robin: ‘Het is complex, maar ook ontzettend belangrijk om met deze rapportages de veiligheid op EMC-vlak te kunnen garanderen. Door de snelheid van de ontwikkelingen in de energietransitie moet dit allemaal binnen een zeer kort tijdbestek uitgevoerd worden. Dit is uitdagend, maar bijzonder om onderdeel van uit te mogen maken.’
Samenwerking
De inbedrijfname van het hoogspanningsstation Musselkanaal is gepland in 2026 en Veenoord Boerdijk in 2028. Versnellen is dan ook het sleutelwoord in dit project. Tijdens het project bleek er ook nog een tijdelijke hoogspanningslijn te moeten worden aangelegd. Dit was nodig om de bestaande lijn tijdelijk af te kunnen schakelen en zo de bouw van een van de stations mogelijk te maken. Gedurende twee jaar wordt de 380 kV-lijn om het nieuw te bouwen hoogspanningsstation heen gelegd, wat een behoorlijk complexe opgave is. Marc noemt het heel positief dat Movares zo snel kon schakelen en flexibel met deze extra opdracht is omgegaan. ‘Movares heeft hier veel aan gerekend. Met deze wijziging creëerden wij niet het meest efficiënte projectverloop, maar Movares heeft het voortvarend opgepakt. Er zijn slechts een paar partijen in Nederland die de expertise hebben om deze complexe, gedetailleerde berekeningen uit te voeren. Ik ben dan ook blij dat de samenwerking op dit moment, zeker op technisch vlak, zo goed is.‘
Uitdagingen
Uitdaging zijn er ook, vertelt Marc. ‘Ik denk dat de grootste uitdaging is om deze lijnveranderingen zowel planologisch als met de direct omwonenden, goed af te stemmen. We hebben een fors landschappelijk inpassingsplan gemaakt om de nieuwe stations zo goed mogelijk in te passen in de omgeving. Door het hoge spanningsniveau (380 kV) worden de lijnen op een flinke hoogte gehangen om ‘veilige afstanden’ te creëren. De verbindingen die daar naartoe moeten, gaan over percelen waar wij te gast zijn. Andere stakeholders waar we mee van doen hebben in dit gebied zijn met name NAM en Gasunie. Onze infrastructuur mag de infrastructuur van NAM en van Gasunie niet negatief beïnvloeden. De berekeningen van Movares zijn voor hen dus ook van groot belang. Voordeel is dat grote bedrijven ook hun bijdrage willen leveren aan de energietransitie, en daardoor welwillend zijn. Voor omwonenden kan het wat gevoeliger liggen. We zijn daarom continu in contact met belanghebbenden en omgeving en proberen alles zo goed mogelijk in te passen. Omdat dat belangrijk is voor TenneT en voor het hogere doel: het realiseren van de energietransitie.’
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.