TECHNISCH EEN COMPLEXE OPDRACHT
Nieuw ov-knooppunt City Nieuwegein
Wie de afgelopen maanden in het centrum van Nieuwegein was, zag hoe hard er werd gewerkt aan het nieuwe ov-knooppunt bij Cityplaza. Er is ruim 400 meter aan trambaan vernieuwd, het tracé is 5 meter verplaatst en er is een nieuwe tramhalte gebouwd. In de nieuwe trambaan zijn drie verschillende spoorconstructies toegepast om trillingen en geluidsoverlast te verminderen. ‘We hebben samen met Movares technisch gezien mooie dingen gedaan’, zegt William Wegman, manager Lightrail bij Dura Vermeer. ‘En, heel belangrijk, het project is op tijd opgeleverd. Daar zijn we best trots op!’
'Best for project-mentaliteit'
Net na het centrum van Nieuwegein splitst de tramlijn in een spoor naar Nieuwegein-Zuid en naar IJsselstein. Dit gebied is volledig vernieuwd. In het oude tracé lag een bocht die eruit moest om het tracé te optimaliseren en ook langere trams te kunnen laten rijden. Dit betekende dat de baan 5 meter verlegd moest worden en meer dan een halve meter moest worden verhoogd. Er is een nieuwe halte gebouwd als onderdeel van een modern en duurzaam knooppunt voor tram en bus, oude panden zijn gesloopt, er worden loop- en fietsroutes aangelegd en de komende jaren komen er minimaal 460 extra woningen. William: ‘Het was technisch al een complexe opdracht, maar zeker in zo’n drukke omgeving waar tegelijkertijd aan zoveel projecten werd gewerkt terwijl de winkels open bleven, de bussen bleven rijden en het nabijgelegen ziekenhuis bereikbaar moest blijven. Het is ons gelukt binnen tijd en budget de klus te klaren! Dankzij onze kennis, maar ook door eerlijkheid, transparantie, zowel naar de opdrachtgever als naar elkaar. Daardoor lukte het de ‘best for project-mentaliteit’ vol te houden, ook als het lastig was.’
Minder trillingen en geluid
Want lastig was het af en toe. De ombouw omvatte de realisatie van de trambaan- en halte, vernieuwing van de overwegen, het spoor, de wissels en bovenleiding en de wisselbesturing van de trambaan. Bovendien zijn in het 400 meter lange tracé maar liefst drie verschillende spoorconstructies toegepast. Naast de vernieuwing van de goten in de Zuidstedeweg was een belangrijke ‘special’ de zgn. Oslo-constructie. Dit is een duurzamere constructie die door de manier van ondersteuning van de spoorstaaf trillingen en geluid reduceert. Met deze constructie is het mogelijk in de toekomst de spoorstaven te vervangen en de onderconstructie te hergebruiken, wat bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot en lagere onderhoudskosten. Frank Hasper, manager Ontwerpbureau Dura Vermeer Railinfra: ‘Elk lightrail-project is anders; de omgeving vraagt altijd een unieke oplossing. De Olso-constructie was in onze ogen de beste optie, maar de trams die hier rijden zijn zwaarder dan de trams in Oslo. Voor deze nieuw in Nederland toegepaste tramspoorconstructie heeft Movares de fundering berekend. Met de specifieke kennis van Dura Vermeer Railinfra is de spoorconstructie zelf doorgerekend op de zwaardere trams. Op deze wijze blijken het ontwerpbureau van Dura Vermeer Railinfra en Movares elkaar heel goed aan te vullen.’
Trillingsmat
Nog een ‘special’ was de trillingsmat. Tijdens de engineeringsfase bleek dat bij trampassages over het toe te passen Rheda-wissel laagfrequente trillingen en geluidsgolven kunnen ontstaan. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de woningen in de nabije omgeving. William: ‘Dat zou echt heel jammer zijn. Dan heb je een goede spoorconstructie ernaast die geluid en trillingen dempt en ondervinden de nabijgelegen woningen wel hinder van de wissels. Movares heeft een trillingsrapport opgesteld en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd en die hebben we samen gepresenteerd aan de provincie. Ons voorstel was een trillingsmat van 40 cm. Het alternatief was niets doen, of heel dure maatregelen in de woningen. De provincie had vertrouwen in ons voorstel waardoor we snel konden schakelen. Dat was ook nodig, de materialen waren net voor kerst binnen en eind februari gingen we al bouwen. Dit getuigt ook van moed van de provincie.’
Samenwerking
Dura Vermeer en Movares hebben de samenwerking als prettig en constructief ervaren. William: ‘Paul Tulp en Ton Schillemans van Movares zaten in de stuurgroep van dit project. Dat is niet vanzelfsprekend, maar was heel waardevol. Zeker omdat Paul voorheen bij de provincie werkte en beheerder is geweest van de tramlijn.’ Michiel de Gijt van Movares was door Dura Vermeer ingehuurd als ontwerpleider. Michiel: ‘Technische logica is niet altijd bouwlogica. Wij kunnen een heel mooi ontwerp maken, maar dat moet ook bouwbaar zijn. Ingenieurs denken nu eenmaal vrij theoretisch, aannemers meer pragmatisch. In dit project vulden wij elkaar heel mooi aan en hebben we van elkaar geleerd.’ Frank beaamt dit. ‘Michiel vervulde deze rol omdat ik bij de start van het project nog niet voldoende ontwerpleiders in mijn team had. We hebben nu ons eigen ontwerpbureau ingericht om de samenwerking te verbeteren met ingenieursbureaus door, naast eigen specialistische kennis, bij elk project een eigen ontwerpleider in te zetten. Het is meerwaarde wanneer het realisatie- en ontwerpteam dezelfde taal spreken. Hoe beter je elkaar begrijpt, hoe soepeler een project verloopt.’ Ook de indienststellingsvergunning die verleend moet worden door ILT kwam op tijd dankzij de nauwe samenwerking. William: ‘Daar heeft Saferail – een combinatie van Dura Vermeer en Movares – een enorme prestatie voor geleverd. Zo hebben we met elkaar op tijd een mooi project kunnen opleveren.’
Het is ons samen gelukt binnen tijd en budget de klus te klaren!
WILLIAM WEGMAN | MANAGER LIGHTRAIL DURA VERMEER
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
William Wegman manager lightrail Dura Vermeer
Frank Hasper manager ontwerpbureau Dura Vermeer Railinfra
Paul Tulp manager lijninfra & geotechniek Movares
Ton Schillemans manager projecten Movares
Michiel de Gijt ontwerpleider Movares