CIRCULAIR AANBESTENDEN EN 60% CO2 REDUCTIE
Routekaart helpt Zeeland bij verduurzamen van infrastructuur
Volledig circulair aanbesteden in 2023, 60 procent CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990 – de ambities liegen er niet om. Maar hoe realiseer je ze? Wij hebben voor Provincie Zeeland een Routekaart ontwikkeld voor het verduurzamen van het infra-areaal. Bart Verhaeghe de Naeyer, adviseur duurzame GWW (grond-, weg- en waterbouw) bij Provincie Zeeland: ‘We waren al best goed op weg om de klimaatdoelen te halen, maar duurzaamheid werd bij ons nog te vaak ad hoc toegepast. De Routekaart dGWW geeft ons handvatten voor een meer structurele en daardoor effectievere aanpak. Het helpt ons duurzaamheid meetbaar en haalbaar te maken.’
Handelingsperspectief
De werkgroep dGWW binnen Provincie Zeeland is al een aantal jaren voortvarend aan de slag met de implementatie van de landelijke Aanpak dGWW. Zo werkt de Provincie al met de milieukostenindicator (MKI), de CO2-prestatieladder en het ambitieweb. Dit zijn verschillende instrumenten waarmee de duurzaamheid van een organisatie of project inzichtelijk kan worden gemaakt en op duurzaamheidsambities kan worden gestuurd. Bart: ‘Het onderzoek van Movares heeft laten zien dat we een meer structurele aanpak nodig hebben. Hierdoor krijgen we beter zicht op hoe duurzaamheid daadwerkelijk wordt meegenomen in projecten en in hoeverre de bestaande maatregelen bijdragen aan de klimaatdoelen. Wanneer daar duidelijkheid over is, biedt dit handelingsperspectief voor de mensen in onze organisatie. De grote uitdaging is om ook de markt en de lokale overheden mee krijgen in onze duurzaamheidsambities. Daar is nog winst te behalen!’
Het onderzoek van Movares heeft laten zien dat we een meer structurele aanpak nodig hebben.
BART VERHAEGHE DE NAEYER | ADVISEUR DUURZAME GWW PROVINCIE ZEELAND
Winst behalen
De Routekaart volgt een gestructureerde aanpak met de focus op ‘Mens’ en ‘Resultaat’. Het zijn namelijk uiteindelijk de mensen die de duurzaamheidsdoelen gaan realiseren en dit in hun dagelijks werk zullen moeten verankeren. Voortgang op het verwezenlijken van de doelen is het ‘Resultaat’: met heldere Key Performance Indicators (KPI’s) de impact van projecten monitoren. De ‘route’ is opgesplitst in drie stappen: 1) Wat is er al? – De uitgangssituatie, 2) Wat past er? – Verduurzamingskansen voor ‘Mens’ en ‘Resultaat’ en 3) Hoe komen we daar? – uitrollen Zeeuwse Routekaart dGWW. Bart: ‘Verduurzamingskansen zijn onder meer het gestructureerd uitvragen van de CO2-prestatieladder, het standaard uitvragen van de MKI en de inzet van zero emissie bouwmaterieel. Als Provincie beschikken we over een behoorlijk areaal bermen. Tot onze verrassing is hier echt flinke winst te behalen door zero emissie materieel in te zetten bij het maaien van de bermen. Dat gaan we dan ook zeker verder implementeren in onze uitvragen. Hetzelfde geldt voor het aanbesteden met MKI*. Dat doen we nu wel bij grote projecten, maar dat willen we ook toepassen bij de kleinere (assetmanagement)-projecten. De Routekaart geeft handvatten om dit meer gestructureerd te doen en, heel belangrijk, om de resultaten te monitoren. Je wilt immers zicht krijgen op wat je bespaart aan bijvoorbeeld CO2-uitstoot.’
Gestructureerde aanpak
Op advies van Movares gaat de provinciale werkgroep dGWW explicieter aangeven welke projecten wanneer verplicht zijn de landelijk aanpak dGWW te doorlopen. Ook wordt het de norm om voor alle projecten voorafgaand aan de budgetaanvraag een ambitiewebsessie te laten uitvoeren. Voor het monitoren van de duurzame aanpak zijn monitoringsformulieren opgesteld. ‘We zullen nog beter inzicht krijgen in de effecten van duurzaam beheer en onderhoud door het slim inzetten van data, in samenwerking met ons regionale datateam’, zegt Bart. ‘Een mooi voorbeeld is de Zeelandbrug. We voeren daar metingen uit om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de weg. Op basis van die gegevens kunnen we in het protocol voor wegonderhoud aanpassingen doorvoeren om meer CO2 te besparen.’
Duurzaamheid standaard onderdeel
In het rapport van Movares is berekend dat er ten opzichte van 2020 nog 418 ton CO2 gereduceerd moet worden om te voldoen aan de klimaatdoelen van 2030. Volgens het ‘realistische scenario’, waarbij rekening wordt gehouden met de markt en met een leercurve van de organisatie bij het veranderen van processen, is berekend dat er een CO2-reductie kan worden behaald van maar liefst 858 ton CO2 (205% van het streefdoel). Bijvoorbeeld door stapsgewijs elektrisch maaien en asfalteren door te voeren of door de MKI-waarde van de tussen- en deklagen asfalt stapsgewijs te verlagen. Bart: ‘We zijn zeker al goed op weg. Wij geloven erin dat zonder heel veel inspanning CO2-winst te behalen is en willen lokale overheden hierin begeleiden. We streven ernaar dat onze aanpak steeds meer gemeengoed wordt, dat projectleiders het als standaard onderdeel gaan zien van de totale projectvoering. Ons doel is dat de Zeeuwse werkgroep dGWW op termijn niet meer nodig is doordat duurzaamheid onderdeel is van onze afdeling Infrastructuur en Vastgoed en we helder zicht hebben op de resultaten dankzij een goed werkend monitoringssysteem.’
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Bart Verhaege de Naeyer adviseur duurzame GWW Provincie Zeeland
Jorinde Guldenaar adviseur Energietransitie Movares
Mieke van Eerten adviseur Duurzaamheid Movares