WAAR ALLE TECHNIEKEN SAMENKOMEN
Ontwerp nieuw relaishuis Sloterdijk
Het is een cruciaal onderdeel van het grote project PHS Sloterdijk: het nieuwe relaishuis. Hierin moeten alle technieken voor de beveiliging van het spoor een plek krijgen. Bijzonder is dat het relaishuis onder architectuur wordt ontworpen in een 3D BIM-model: Strukton Rail ontwerpt het civiele deel, Movares de installaties. En dan is er ook nog de krappe planning. Martijn Seine, projectleider bij Strukton Rail: ‘Ik hou wel van die complexiteit. Dit geeft extra motivatie om er met elkaar een succes van te maken!’
Gebouw vol geavanceerde systemen
In het nieuwe relaishuis komt alle apparatuur voor de treinbeveiliging, de voeding voor de TBB (TreinBeheersing- en Beveiligingsinstallaties), de werktuigbouwkundige installaties, de telecom en de gasblusinstallaties. Martijn: ‘Het is een gebouw vol geavanceerde systemen die raakvlakken hebben met de railinfrastructuur buiten. Het ontwerpen en bouwen ervan vraagt veel overleg, veel samen sparren en informatie uitwisselen en is soms flink puzzelen. Je moet rekening houden met heel wat ontwerp-, teken- en rekenvoorschriften. Dan biedt 3D BIM, een digitaal model waarin alles samenkomt, echt voordelen; dat communiceert veel makkelijker.‘
Nuttig leertraject
In de civiele en utiliteitsbouw is ontwerpen in 3D vrijwel standaard; binnen de railinfra nog niet. Volgens Martijn hanteert vrijwel elke discipline daar nog eigen tekenstandaarden, schaalverdelingen en formats. Om raakvlakken inzichtelijk te maken moeten vaak verschillende tekeningen worden samengevoegd om er conclusies aan te kunnen verbinden. ‘Nu we 3D BIM gebruiken – één systeem, één standaard – werkt dat zoveel sneller. Zo maken we ons deze manier van ontwerpen eigen en kunnen we het hopelijk veel breder gaan inzetten. Ik zie kansen genoeg! Denk aan buitendienststellingen waarbij we pas een ‘veilig kader’ krijgen wanneer het hele gebied spanningsloos is. Alle informatie over bovenleidingsystemen en kabels en leidingen moet uit verschillende documenten herleid worden. Dat zou anders kunnen als deze informatie wordt vastgelegd in één digitale database en via één digitaal systeem alle raakvlakken inzichtelijk zijn. Dat is de toekomst!’
Onder architectuur ontwerpen
Bijzonder is dat het relaishuis onder architectuur in het contract is opgenomen. ‘Je bent dus een unicaat aan het bouwen waarbij de architect meekijkt naar wat je bouwt’, zegt Martijn. ‘Dit betreft vooral de buitenkant, maar heeft ook gevolgen voor de installaties in het gebouw. Onder andere voor de klimaatinstallaties, brandblusinstallaties, koelsystemen en verwarmingssystemen zijn ventilatieroosters nodig. Die worden normaal gesproken weggewerkt in het dak of in de gevel. Omdat dat nu niet zonder meer kan, moeten we nieuwe oplossingen bedenken: roosters op andere posities plaatsen in de beperkte ruimte, meer buizen in het systeem verwerken... Dat lukt door dit samen in het 3D-model uit te proberen en samen te optimaliseren.’
‘En PHS Sloterdijk omvat nog veel meer’, vervolgt Martijn. ‘De railinfra is een krappe markt waarin we elkaar hard nodig hebben. Gelukkig is de samenwerking prima. Opdrachtgever ProRail, Movares, Loxia, NS en wijzelf willen er echt samen voor gaan om van PHS Sloterdijk een succes te maken.’
Station Sloterdijk Amsterdam Sloterdijk is een belangrijk OV-knooppunt waar de spoorlijnen Alkmaar-Amsterdam, Haarlem-Amsterdam en Schiphol-Amsterdam samenkomen. Reizigers kunnen hier overstappen op metro, tram en bus. Naar verwachting neemt het aantal reizigers dat zich dagelijks rondom Amsterdam per trein beweegt tot 2028 met 50% toe: van circa180.000 reizigers per dag in 2016 naar 270.000 reizigers per dag in 2028.
Aanpassingen In slechts anderhalf jaar tijd voert Strukton op en rondom station Amsterdam Sloterdijk een flink aantal aanpassingen uit zodat het vanaf 2028 mogelijk is spoorboekloos te rijden op het traject Alkmaar-Eindhoven. De werkzaamheden omvatten:
- Verlengen van het perron aan de Amsterdamse zijde met 60 meter.
- Inkorten van het perron aan de Haarlemse zijde met 60 meter.
- Saneren van de vrije-baan beveiliging en realiseren van een emplacementsbeveiliging.
- Realiseren van besturings- en bijstuurmogelijkheden door het plaatsen van vier wissels.
- Ontwerp, levering en realisatie van een relaishuis.
- Ontwerp, levering en installatie van een nieuwe interlocking (e-lXL) en overige installaties zoals telecom- en voedingsinstallaties.
- Up-to-standard maken van de perrons 3/4, 5/6 en 7/8 waaronder tegelwerk, betonreparaties en het vernieuwen van plafondplaten en tegelverharding.
Ik hou wel van die complexiteit. Dit geeft extra motivatie om er met elkaar een succes van te maken!
MARTIJN SEINE | PROJECTLEIDER STRUKTON
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met hen op.
Martijn Seine projectleider Strukton
Mark Vaartjes senior projectleider Movares
Robin Donker BIM engineer Energievoorziening Movares