ASTRID VAN 'T HOF | VERBINDER
'Partijen verbinden, daar haal ik veel werkplezier uit!'
Eén team, één taak en allemaal hetzelfde rugnummer. Dat is hoe Astrid van ’t Hof, senior procesmanager bij Movares, het liefst samenwerkt. Niet alleen co-creatie op papier, maar ook in de dagelijkse praktijk. ‘Soms ontstaat zo’n samenwerking als vanzelf. Is dat niet het geval, dan is het aan mij om partijen te verbinden, werelden bij elkaar te brengen. Daar haal ik heel veel werkplezier uit!’
Hoe lukt het jou partijen te verbinden?
‘Ik heb een hele hoop bestuurlijke kennis en ervaring, dat helpt enorm. Twintig jaar lang werkte ik voor de overheid en nu sinds drie jaar als adviseur bij Movares. Ik weet waar de zorgen zitten bij gemeenten, provincies, bij ProRail en Rijkswaterstaat, welke verantwoording ze moeten afleggen, wat er achter de schermen allemaal speelt. Ook ken ik de omgeving goed waarin de projecten vorm moeten krijgen. We werken nu aan een heel gaaf project voor ProRail. Het spooremplacement Venlo wordt omgebouwd tot een logistieke hub. Gemeente Venlo is hier een heel belangrijke speler. Die belangen van de gemeente en ProRail op elkaar afstemmen, daar zitten mijn passie en mijn kracht.’
Wat is jouw plan van aanpak?
‘Het is altijd convergeren en divergeren. Ik ben een generalist, kijk met een helikopterview naar de opgaven. Ik ga eerst zoveel mogelijk informatie ophalen, vragen stellen en van daaruit overzicht creëren om zo stap voor stap verder te komen richting een eindbeeld waarin alle partijen zich kunnen vinden. Dan ben je bij de kern en kun je richting besluitvorming. Ik dacht altijd dat je vanuit een adviseursrol heel strak ‘in een opdracht’ zou zitten, maar ontdekte dat je juist veel vrijheid en onafhankelijkheid hebt. Ik vind het heel mooi om de neutrale kant te kiezen en toch de boel flink vooruit te helpen.’
Welke opdrachten geven jou energie?
‘Gebiedsontwikkelingen in spoorzones! In die gebieden komt zoveel bij elkaar, terwijl de betrokken partijen vaak nog aparte werelden vormen. Ik vind het heel gaaf om hier echt als verbinder meerwaarde te hebben. Liefst in een zo vroeg mogelijk stadium mensen verbinden en dan met elkaar het goede gesprek voeren over proces, inhoud en belangen. In spoorzone Oss is dat gelukt. Daar hebben we op een positieve manier Provincie Noord-Brabant, gemeente Oss, ProRail en NS bij elkaar weten te brengen. Niet vanuit issues, maar op een positieve en constructieve manier. We gaan de komende jaren heel veel woningen bijbouwen in Nederland en dus ook in spoorzones. Hier komt dus veel werk aan!’
Op welk project ben je echt trots?
‘Dan is het toch wel Vught, waar ik twaalf jaar aan heb gewerkt als proces- en projectmanager vanuit de gemeente Vught. Het project startte met behoorlijk wat problemen. Het was echt een lastig dossier en niemand geloofde dat het zou gaan lukken. Toch hebben we het voor elkaar gekregen! Movares heeft daarin nog een belangrijke rol gespeeld: in 2012 hebben zij alle mogelijke oplossingen in beeld gebracht met alle voors en tegens voor beide partijen. Movares speelde zo een onafhankelijke en verbindende rol aangezien de adviseurs de belangen van beide ‘werelden’ goed kennen en zo de smeerolie tussen partijen vormden. Binnenkort starten de werkzaamheden en krijgt Vught een verdiepte ligging, een vierde spoor, een vrije kruising en twee onderdoorgangen. Het had tijd nodig om elkaar te vinden, te versterken, op zoek te gaan naar de win-win. Dit zijn vaak langlopende trajecten, net zoals nu in Oss en Venlo. Daarom is het zo belangrijk om te bouwen aan langdurige relaties; alleen zo kom je verder. En dan is het ontzettend leuk als het goed gaat, als je blij wordt van elkaar!’
Welke uitdagingen zie jij?
‘Ik zie mooie uitdagingen op het gebied van duurzame gedragsverandering. Mobiliteitsveranderingen proberen we vaak te regelen met fysieke middelen, maar echte veranderingen hebben alles te maken met gedrag. Ook hierin is het heel leuk om breder te kijken. Een voorbeeld: wanneer in een straat de riolering wordt aangepakt, biedt dat een uitgelezen kans om bijvoorbeeld de fiets of het ov meer ruimte te geven of meer groen of water aan te leggen in plaats van alles strak terug te brengen in de oude situatie. Zo kun je sturen op de gedragsverandering door mensen te stimuleren de fiets te pakken in plaats van de auto. Dat is prettig voor bewoners en goed voor het klimaat. We doen nu een opdracht voor de provincie Brabant in het kader van SmartwayZ waarin we inzetten op bewustwording. Wat maakt nu dat je de auto pakt om naar je werk/school/sport te gaan? Als je de keuze hebt, waarom pak je dan niet de fiets of de trein? We onderzoeken waar de weerstanden zitten en kijken hoe je mensen kunt bewegen tot een andere keuze. De combinatie van gedrag en fysieke ingrepen in de omgeving kan mooie dingen opleveren! Ook hier gaat het weer om verbinden van partijen. Om samen zo goed mogelijk voor de toekomst van de wereld te zorgen.’
Contact
Heeft u naar aanleiding dit artikel nog vragen, of wilt u met Astrid van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met haar op.