PHS AMSTERDAM-ALKMAAR
Supertrots op de samenwerking
Het traject van een Ontwerptracébesluit (OTB) naar een Tracébesluit (TB) kent wel vaker uitdagingen. Dat was zeker het geval bij PHS Amsterdam-Alkmaar. Niet door de infrastructurele werkzaamheden zelf, maar door alles eromheen: de stikstofproblematiek, natuurdoelanalyses, veranderende wetgeving en diverse programma’s die invloed hebben op het project. ‘Het is ons gelukt’, zegt Roel van Bladel, projectmanager bij ProRail. ‘Ik ben supertrots op de mensen van Movares en ProRail. Het lukte om snel te schakelen en op momenten dat het spannend werd, zijn we er echt samen voor gegaan.’
Nieuwe werkelijkheid
Stormachtig was het. Op het OTB waren 66 zienswijzen binnengekomen die allemaal zorgvuldig behandeld moesten worden. Daar kwamen ook nog de landelijke ontwikkelingen bij rond stikstof en natuurbehoud. ‘Veel projecten hadden met dezelfde problematiek te maken’, zegt Koen Ingels, projectmanager bij Movares. ‘Daardoor waren we erg afhankelijk van een goede afstemming met het ministerie om de juiste koers te vinden. Wat ik zo mooi vind: ondanks dat het buiten stormde, heeft het binnen bij ons nooit gestormd. Zelfs toen we af en toe niet meer wisten waar we naartoe moesten, zijn we samen verder gekomen. Nieuwe wetgeving, nieuwe mensen… En toch lukte het telkens weer de nieuwe werkelijkheid goed in te passen in het project, het product en de planning.’ ‘Het was hard werken was om alles op tijd af te ronden’, zegt Francien van Ojen van Movares, ‘met name door alle afhankelijkheden tussen PHS Alkmaar-Amsterdam en omliggende factoren, projecten en programma’s. Op de hele lijn moet je maatregelen nemen, die ofwel door het project zelf of door andere (ProRail)programma’s of gemeenten worden opgepakt en die allemaal belangrijk zijn om de PHS-dienstregeling te kunnen rijden.’
1600 pagina’s Tracébesluit
Francien heeft vanuit Movares het TB geschreven. Tessa Tijbosch begeleidde dit proces vanuit ProRail en heeft bijdragen geleverd vanuit de maatschappelijke context, onder meer rond de afstemming met omwonenden, gemeenten en het ministerie. Adviseurs van Movares hebben de effecten (ecologie, bodem, stikstof, geluid, trillingen, archeologie, water) onderzocht van de infrastructuurmaatregelen. Het resultaat: een 1600 pagina’s tellend rapport. ‘Het waren complexe puzzels, vaak politiek gevoelige issues, die we goed in het TB moesten overbrengen’, vertelt Tessa. ‘Maar, hoe politiek gevoeliger, hoe leuker ik het vind om eraan te werken. Het was echt heel fijn om dit zo in een coproductie samen met Francien te doen.’ Erik Schwencke, omgevingsmanager bij ProRail, noemt als voorbeeld het veiliger maken van 18 overwegen langs het tracé. Erik: ‘Dat was een juridische puzzel waar we ons met elkaar enorm voor hebben ingezet en met name Tessa en Francien. Want, als een ander programma een overweg opheft, moet het juridisch geborgd zijn dat die ook daadwerkelijk wordt opgeheven. Dit vroeg veel afstemming tussen het ministerie van IenW, de juristen van ProRail en Movares.’
Robuust systeem
Op dit moment ligt er een planologisch basisdocument, het TB en wordt alle informatie verwerkt in het dossier waarmee de aannemer kan gaan bouwen. Spannend zal het wel blijven, denkt Erik. ‘Ook de komende tijd zullen we nog tegen dingen aanlopen, zoals de vergunningsaanvragen voor het station Uitgeest en de natuurvergunning. Op dit moment loopt de beroepsprocedure bij de Raad van State. Daar volgt het oordeel of het Tracébesluit onherroepelijk wordt en of wij kunnen starten met de uitvoering. Parallel daaraan werken we hard aan een aanbestedingsdossier. Als alles goed verloopt, gaat PHS Amsterdam-Alkmaar medio 2026 in uitvoering en zal de oplevering in 2030 zijn’. Roel: ‘Of we dan ook meteen met meer treinen kunnen rijden is nog wel afhankelijk van behoorlijk wat randvoorwaardelijke projecten. Zoals project Guisweg in Zaanstad, waar wordt gewerkt aan het verbeteren en veiliger maken van de kruising van de Guisweg met de Provincialeweg en het spoor. Ik denk ook aan de projecten Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Centraal en Zuidasdok. Het is een grote puzzel van met elkaar verweven projecten die de PHS-dienstregeling mogelijk moeten maken.’ Francien: ‘Wij maken alle infrastructurele maatregelen mogelijk voor een robuust systeem, maar zijn afhankelijk van andere projecten om de dienstregeling mogelijk te maken.’
Sprong in bereikbaarheid Noord-Holland
De omliggende gemeenten staan er heel positief in. De gemeente Uitgeest is echt blij met de plannen voor de ruimtelijke omgeving van het station, weet Francien. En ook Roel krijgt regelmatig de vraag wanneer ProRail aan de slag kan gaan. Erik: ‘Het is heel belangrijk voor de kop van Noord-Holland om een sprong in bereikbaarheid te maken. Iedereen ziet het belang daarvan. Er rijdt straks elke 10 minuten een trein: zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Alkmaar en zes sprinters per uur tussen Amsterdam en Uitgeest. De maatregelen van ons project zijn daarvoor nodig en geven al direct een verbetering op het spoor. Denk aan het veiliger maken van overwegen, het realiseren van meer opstelcapaciteit en upgrades van stationsomgevingen. Allemaal maatregelen die je vooruitlopend op de PHS-dienstregeling ook al wil nemen!’
De maatregelen van ons project geven al direct een verbetering op het spoor
ERIK SCHWENCKE | OMGEVINGSMANAGER PRORAIL
Contact
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wilt u met een van de experts van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op.
Tessa Tijbosch adviseur planologie ProRail
Roel van Bladel projectmanager ProRail
Erik Schwencke omgevingsmanager ProRail
Francien van Ojen adviseur planologie Movares
Koen Ingels projectmanager Movares