Slimme sensoren monitoren Schiphol tijdens bouw nieuwe pier en terminal

Amsterdam Airport Schiphol bouwt aan een nieuwe pier en terminal die ruimte bieden aan 14 miljoen reizigers. De impact van de bouw op omliggende gebouwen en de luchtverkeerstoren moet zo beperkt mogelijk blijven. Movares en het Belgische Zensor plaatsen daarom tientallen sensoren. Peter Dijk, projectdirecteur Capital Programme Landzijde: ‘Als opdrachtgever wil ik een duidelijk beeld hebben van de invloed van de bouwwerkzaamheden en tijdig weten of we risico-mitigerende maatregelen moeten nemen. Dat is de toegevoegde waarde van dit bouwmonitoringsysteem.’

Peter Dijk

Projectdirecteur Capital
Programme Landzijde

Capital Programme

Royal Schiphol Group bracht de uitbreidingprojecten, waaronder de nieuwe pier en terminal, onder in de projectorganisatie Capital Programme. Met de nieuwe pier krijgt Schiphol er acht nieuwe gates bij. Dijk: ‘Bouwen in een ‘kwetsbaar’ gebied moet zo zorgvuldig mogelijk gedaan worden. Te allen tijde willen we voorkomen dat het luchtverkeer en alles wat daarbij komt kijken, hinder ondervindt. Bovendien ligt Schiphol Airport in de drooggelegde Haarlemmermeer op relatief instabiele grond. Mijn ervaring met een monitoringsysteem – ik ben acht jaar projectdirecteur van de Noord/Zuidlijn geweest - zet ik nu in bij Schiphol. Met monitoren voorkom je geen incidenten. De sensoren meten, het systeem doet verder niets. Het levert je wel de data die cruciaal zijn om tijdig ontwikkelingen op te sporen die bedreigend zouden kunnen zijn voor de operatie op Schiphol’.

Trends signaleren

Dijk: ‘Met een bouwmonitoringsysteem ontdek je trends. Allereerst de ‘normale’ trends – zettingen, trillingen, bewegingen, weersinvloeden - die er al zijn zonder dat er bouwactiviteiten plaatsvinden. Die moet je ruim voor de bouw in beeld krijgen en zo met elkaar uitvinden wat ‘normaal’ is. Amsterdam is gebouwd op zachte grond, die grond beweegt. Hetzelfde geldt voor Schiphol. Heb je de trends goed in beeld, dan kun je tijdens de bouwactiviteiten afwijkende trends signaleren. Het systeem voor de uitbreiding van Schiphol omvat een uitgebreid scala aan parameters als trillingen, grondwaterstanden, geluid en stof. In samenwerking met Movares hebben we de parameters bepaald, de bijbehorende ‘triggerlevels’ en de maatregelen. Movares analyseert de data en koppelt die terug aan onze projectorganisatie. Het is een samenspel, met elkaar de invloeden ontdekken en met algoritmes de verbanden bepalen.’

'Er mag geen enkele risicovolle invloed zijn op onze assets. Het systeem is daarom maatwerk'

Assets

‘Wat Schiphol uitdagend maakt, zijn alle operationele bewegingen van vluchten, passagiers en toelevering’, zegt Dijk. ‘Dat zijn er nogal wat! We gaan bij Schiphol geen 40 meter diep boren zoals bij de diepe stations van de Noord/Zuidlijn, maar ook hier komt een kelder voor de terminal. En dan zijn er nog de verkeerstoren die geen enkel risico mag lopen en de treintunnel. De bereikbaarheid van Schiphol Airport mag op geen enkele manier risico lopen. Er mag geen enkele risicovolle invloed zijn op onze assets. Het systeem is daarom maatwerk. Door alle data te combineren kan het systeem zelfs hinder voorspellen via een ‘early warning’-systeem en gerichte adviezen geven.’

Live operational airport

Dijk: ‘Ook aannemers gebruiken een monitoringsysteem. Als Capital Programme willen we een overkoepelend systeem om zelf real-time te weten wat de bouw met onze assets doet. De data krijgen we via een online platform in real-time aangeboden. Nogmaals, het is een ‘live operational airport’ dat door moet draaien! We passen daarom de bouwmethode aan voor Schiphol: we gaan bijvoorbeeld niet op de ouderwetse manier heien of palen intrillen. Wat we doen, doen we zo impactloos mogelijk. Via het monitoringssysteem zien we of we bepaalde activiteiten verder moeten aanpassen. In deze omgeving met deze bodemgesteldheid kies je de meest optimale uitvoeringsmethodes en daar is een monitoringsysteem essentieel bij.’


Delen